KaptenDavidsson
Hej!

Har precis flyttat in i en nybyggd villa i södra Skåne utan anlagd trädgård. Under byggarbetet körde tunga maskiner i trädgården och det finns risk att de plattat till jorden. När det regnar blir det rätt blött men gräset verkar växa bra.

När jag varit i kontakt med markarbetare har det sagts att det finns risk att det inte räcker med en jordfräs utan att trädgården måste plöjas upp, men ingen har haft tid att komma hit och titta på det. Om det behöver plöjas har de tid för det först till hösten.

Nu är frågan: Finns det något sätt för mig att kolla (tex gräva upp jorden och undersöka den) om någon behöver komma hit med traktor och plöja eller om det räcker med att jag hyr den största jordfräs jag kan hitta och gör jobbet själv? Vill gärna ha en fin gräsmatta under sommaren och dessutom känns det ju billigare om jag kan göra jobbet själv.
Åsa, mälardalen zon 2
Plöja då går man mera på djupet och luckrar upp i djupet, fräser du blir det mera ytligt och risken är ju då att det är så hårt packat längre ner att vatten inte dräneras bort utan att du får pölar på gräsmattan och det kan ju hända att gräset dör på dessa fläckar. Kan vara billigare att vänta och göra det rätt från början än att lägga ner tid och pengar på nått som kanske inte blir bra utan att man får plöja om några år istället.
KaptenDavidsson
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 23-04-2016, 17:52) *
Plöja då går man mera på djupet och luckrar upp i djupet, fräser du blir det mera ytligt och risken är ju då att det är så hårt packat längre ner att vatten inte dräneras bort utan att du får pölar på gräsmattan och det kan ju hända att gräset dör på dessa fläckar. Kan vara billigare att vänta och göra det rätt från början än att lägga ner tid och pengar på nått som kanske inte blir bra utan att man får plöja om några år istället.

Tack för snabbt svar!

Finns det något sätt att ta reda på om det behövs eller är den allmänna rekommendationen att alltid plöja?
*Stintan*
Skulle tro att även den största jordfräs du kan hyra är för klen för att det ska bli ett bra resultat. En traktorfräs vore kanske bättre om du vill slippa plöjning. Vet dock inte hur du får tag på någon som kan hjälpa dig med det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon