papegojan
23-04-2016, 21:03
Hej!
Jag har en aloe vera planta som har förgrenat sig rejält. Som synes på bilderna så har halva plantan dragit iväg och hänger ner en bra bit från krukan. Jag undrar om det är möjligt att skära av och plantera om denna delen utan att döda plantan? Har tidigare tagit små skott från plantan och planterat om och de har tagit sig bra. Det här verkar dock vara den tjockaste delen av hela växten. Är rädd att jag dödar plantan om jag kapar av den.
Tacksam för tips!
Eva i Skåne
24-04-2016, 15:21
Skär av plantan där den börjar se grön och frisk ut (kassera den långa "stjälken"). Låt den gärna ligga några timmar eller mer så snittytan torkar. Sen kan du sticka ned den i blomjord och vattna sparsamt så tror jag den kommer bilda rötter och växa igen om ett tag.
Så skulle jag gjort i alla fall. Den är ju inte kul som den ser ut nu.
Med tanke på hur många skott det ser ut att finnas uppe i krukan så kommer du ändå ha god tillväxt och kan göra många nya plantor.
papegojan
24-04-2016, 19:31
Tack så mycket! Ska genast ge mig i kast med detta! Som sagt har den ju förgrenat sig mycket så det kanske är lika bra att plantera om allt i flera krukor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.