sammy78
Hej !
Har en fråga om grobladen som finns på små frö plantor ?!
Har lyckats få upp några söta fröplantor av Blyblomma (Plumbago auriculata)
Ska jag låta grobladen sitta kvar eller ska dem klippas bort som man gör på vissa andra plantor ?
Små plantorna är cirka 5 cm höga just nu !

Behöver hjälp/tips med detta …. så jag uppskattar verkligen alla tips jag kan få !

Rhonda - 51Aussie
CITAT (sammy78 @ 24-04-2016, 21:15) *
Hej !
Har en fråga om grobladen som finns på små frö plantor ?!
Har lyckats få upp några söta fröplantor av Blyblomma (Plumbago auriculata)
Ska jag låta grobladen sitta kvar eller ska dem klippas bort som man gör på vissa andra plantor ?
Små plantorna är cirka 5 cm höga just nu !

Behöver hjälp/tips med detta …. så jag uppskattar verkligen alla tips jag kan få !

De kan du låta vara kvar. Jag blev lite fundersam när du sade 'grobladen'. Min morgontrötta utländska hjärna tänkte på plantago wacko.gif. De kallas hjärtblad.
Gunilla T
De första bladen som kommer upp heter hjärtblad och de håller plantan vid liv. Klipper du bort dem så tar du död på växterna.
sammy78
CITAT (Rhonda - 51Aussie @ 25-04-2016, 07:20) *
De kan du låta vara kvar. Jag blev lite fundersam när du sade 'grobladen'. Min morgontrötta utländska hjärna tänkte på plantago wacko.gif. De kallas hjärtblad.

blush.gif Hihi snacka om att vara förvirrad .... klart det heter hjärtblad smile.gif
Vet ej var jag fick groblad ifrån ?!
Jag har hört det med att klippa bort hjärtbladen i något program för många år sedan men där syfta dem nog på grönsaker som gurka och tomat ?! Men jag vet inte om info stämmer ? ( alltså att man ska klippa bort hjärtbladen på plantan när de andra större bladen framträder ?)

Hur som helst tack för svar !

Rhonda - 51Aussie
CITAT (sammy78 @ 25-04-2016, 11:44) *
blush.gif Hihi snacka om att vara förvirrad .... klart det heter hjärtblad smile.gif
Vet ej var jag fick groblad ifrån ?!
Jag har hört det med att klippa bort hjärtbladen i något program för många år sedan men där syfta dem nog på grönsaker som gurka och tomat ?! Men jag vet inte om info stämmer ? ( alltså att man ska klippa bort hjärtbladen på plantan när de andra större bladen framträder ?)

Hur som helst tack för svar !

Hjärtblad heter Cotyledon på engelska - sounds like the name of a dinosaur giggle.gif
Jenssenjabo
Hjärtbladen ska du inte ta bort. När plantan vuxit sig större kommer hjärtbladen att torka ut tillslut (oftast) och då kan du ta bort dom. Tar du bort dom nu kan inte plantan fortsätta växa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon