Full version: Oro i kroppen
Ann-Christin Lindberg zon II
Visst är det väl underligt - nyss klagade man för mörkret och kylan, och nu, när det slaskar i drivorna runt omkring, känner åtminstone jag en oro i kroppen som känns som VÅREN! Funderar kring fröer, odling, omskolning (inte av växter, utan av mig själv! tongue.gif ) Det liksom kryper i mig, och jag borde nog sätta mig i ett mörkt rum och djupandas! wub.gif rolleyes.gif

Det märks ju faktiskt att det blivit ljusare både på morgonen och eftermiddagen!

Puh, puh, aldrig någon rast och ro!

Ska bli intressant och se var allting landar! Allting handlar ju egentligen om utveckling....
Annika zon 4
Det finns väl olika typer av jobbighet. Jag tycker att det är jobbigare att inget göra än det är att ha mycket att göra. Det är det possitiva med att ha "trädgård och vad det innebär-intresse" . Visst är det mycket att göra, men belöningen är ju dubbelt upp. Först förväntningar, tankar, drömmar(massor med possitv energi) och sedan den underbara "resultatsnjutningen".POSSITIV ENERGI I MASSOR!
stina
Ja, visst är det en konstig, pirrande känsla. Jag blir alldeles kollrig så här års. Det värsta är att det är så lång väntan på den riktiga våren. Kroppen har lixom inte fattat att det är ett par månader kvar (minst).

Har precis förköpt mig på fröer från Odlas erbjudande. Var ska jag ha alla blommor tro? Ödesträdet som helt saknar blad har fått små gröna musöron, dom första frasande tulpanerna är inköpta.

Och det känns som om jag skulle sprängas av vår-längtan!!!

Tänk när man går ut och det för första gången luktar mylla!!!

Dé ni!
Jodå, men är det inte konstigt att man alltid ska ta ut allting i förskott!? rolleyes.gif Det är ju faktiskt LÅÅÅNGT kvar till våren! unsure.gif

Jag har ett knippe små skott av krukväxter, som står med tillskottsbelysning i fönstret, och de är knallgröna! De små liven bidrar mycket till pirret i kroppen!
Annika zon 4
Då tror jag med bestämdhet, att ditt pirr i magen är "possitivitetsenergipirr" Så ska det va när det är vår
CITAT (Annika zon 4 @ 13-01-2003, 15:15)
Då tror jag med bestämdhet, att ditt pirr i magen är "possitivitetsenergipirr" Så ska det va när det är vår

Ja, då ja! blink.gif Men inte riktigt än, ännu har vi massor av veckor med mörker och slask och halkiga vägar på väg till jobbet!

Och så hoppas jag att mina tankar om framtiden lägger sig till ro på rätt ställe! tongue.gif
Annika zon 4
Ta fram gummistövlarna, det hjälper mot slask. Ta på yllesockar, för de värmer. Pannlampa för ljustet och sen är det bara att possitvt gå i rätt rikning. MOT VÅREN. tongue.gif blink.gif biggrin.gif
Kajsa
Stina
Du skriver att du köpt för mycket fröer, samma här, idag fick jag lite panik var ska allt stå i fönstrena? Fröer från Odla, Impecta,Plants of Distinction.
Så var det Fuchsior & Pelargoner från Rockdala. Drömmar och habegär.
Men allt kommer väl inte upp, som blå Bergvallmo. Har också beställt en Buskpion från Rockdala, purple prince, Kinas nationalblomma.
Är det någon som har en sådan skriv en rad, dom var så dyra så man vill att det ska lyckas. Det var det där med drömmar och habegär!
KAJSA wub.gif
stina
CITAT (Kajsa @ 13-01-2003, 15:49)
idag fick jag lite panik var ska allt stå i fönstrena

Ja du Kajsa, fönstrena är redan knökfulla hos mig. Var på Weibulls förra veckan och dom hade fått in sina krukväxtsticklingar och då var det kört för mig!

Förutom problemet med platsbrist har jag ingen förmåga att stilla mig utan börjar alltid med allting för tidigt!! Julen t ex åkte ut annandag jul. Så´n e jag.

Förutom fönsterproblem har jag hela balkongen full av små övervintrande (förhoppningsvis) perenner som ska ut på landet i vår. Hur det ska funka när jag ska plantera isär dom och ha dom på tillväxt på balkongen begriper jag inte (balkongen är ca 6m2). Maken lär få spader!
Kajsa
Stina
Så skönt att vi är några med detta habegär, sista året har jag köpt 21 orkideer, så fort något nytt står i min väg så är det kört. Var ute och surfade på Saintpaulasällskapet, himmel så vackert. Tur dom inte går att hitta i vanliga blomsteraffärer. Men jag ställer min fråga igen om Buskpioner, finns här någon med dessa skönheter i sin trädgård?
KAJSA
som köper alldeles för mycket växter! wub.gif
Ja, det är väl ändå tur att det finns fler glada "knäppgökar"! wub.gif

Jag brukar alltid få igång alla frösådder och sticklingar för tidigt, så att de får stå och bli gängliga innan det går att plantera ut dem. Men förra året gjorde jag mitt livs bästa köp! Jag skaffade växthus! Nu kan jag dra på med frösådderna på ett helt annat sätt - fantastiskt ända tills jag förstår att även växthuset (10 kvm) också blir överfullt! Men då är det oftast temperaturer ute så att det går att flytta ut många av de små liven! wub.gif

Få se om jag orkar stilla mig i år, tänkte inte börja frösådderna inne förrän i mars! Håhå jaja... smile.gif

Så fort det blir februari börjar jag säkert på nytt igen, optimist som jag är...
Annika zon 4
wub.gif Jag startar nog frösådden i nästa vecka. Ifjol satt jag de första fröna 31 januari. Startar med gamfröna, för nya är på antågande. Jag har inte förköpt mig i år heller wink.gif blink.gif wacko.gif wink.gif
Helen i Skåne
Kan man förköpa sig när det gäller trädgård? Ska hålla mig till ENBART LÖKAR i år! Tror jag...
Jag har inte köpt något alls - ännu! Håller fortfarande på med att kryssa och sudda i alla kataloger och listor med härliga fröer och annat som hör till! Det har sin charm! laugh.gif

Nu har mörkret fallit ute, och jag känner mig lite lugnare.... sleep.gif Strax dags att dra iväg hemåt efter en seg dag på jobbet.... smile.gif Tur att Forumet finns, likaväl som att rökarna kan gå ut och ta sig ett bloss, likaväl kan jag kolla in här... biggrin.gif

Förresten - jag längtar ihjäl mig efter "riktiga" tomater! De som finns i affären nu smakar bara unket vatten... wacko.gif Tänk när man kan plocka sina egna, söta och goda tommisar.... wub.gif
stina
Ja - man kan definitivt förköpa sig när det gäller trädgård! Jag är ett levande exempel. Åker till växtmarknaden och köper bilen full för massor av pengar gång på gång. Bara för att komma till landet och inse att jag inte har någon rabatt att sätta blommorna i. Panik utbryter: Skaffa jord, bryta sten i marken för att få hål, maken skakar på huvudet och suckar. Panik, panik, bara helgen på mig, sén ska vi hem till Stockholm för att jobba hela veckan och blommorna bara MÅSTE ner innan dess.
Samma procedur gång på gång. Lär mig aldrig! Jag klarar inte av att planera, rita, skissa och gräva INNAN jag köper på mig en massa växter.

Suck wacko.gif
Kajsa
Helen!
Det kan väl inte vara någon större konst att förköpa sig på trädgårdsprylar.växter. Företagen gör allt för att vi ska handla. Men jag tröstar mig med att jag inte impulshandlar kläder, cyklar till jobbet, inte röker. Då känns det lite bättre.
KAJSA wub.gif
Sassa
CITAT (Annika zon 4 @ 13-01-2003, 16:27)
Startar med gamfröna,

Gamfrön? biggrin.gif

Vad skall du med gamar till? Käkar inte de upp komposten?
Undrar Sassa
milla
Jag förstår precis vad ni menar med att förköpa sig. Jag kan inte gå in i en vanlig ica affär utan att bli alldeles full av ha begär när jag fårsyn på fröpåsarna och lökarna etc. Ska där finnas något nytt spännande som jag inte prövat?
Däremot kan jag aldrig gå och handla kläder till mig själv. Hittar aldrig något jag vill ha utan kommer hem med något till ungarna istället.
Det är kanske känslan av att köpa små obetydliga frön ge dem ljus, näring och för var dag följa deras utveckling... wub.gif
Man får så mycket för bara ett par kronor och man får drömma och planera rolleyes.gif
Betty
CITAT (milla @ 13-01-2003, 19:51)
Jag förstår precis vad ni menar med att förköpa sig. Jag kan inte gå in i en vanlig ica affär utan att bli alldeles full av ha begär när jag fårsyn på fröpåsarna och lökarna etc. Ska där finnas något nytt spännande som jag inte prövat?
Däremot kan jag aldrig gå och handla kläder till mig själv. Hittar aldrig något jag vill ha utan kommer hem med något till ungarna istället.
Det är kanske känslan av att köpa små obetydliga frön ge dem ljus, näring och för var dag följa deras utveckling... wub.gif
Man får så mycket för bara ett par kronor och man får drömma och planera rolleyes.gif

Precis så där är det, Milla! Förutom att mina barn är så stora nu så de köper sina kläder själva. Tror att rätt många här på forumet känner igen sig! smile.gif
Eva i Skåne
CITAT
Ja - man kan definitivt förköpa sig när det gäller trädgård! Jag är ett levande exempel. Åker till växtmarknaden och köper bilen full för massor av pengar gång på gång. Bara för att komma till landet och inse att jag inte har någon rabatt att sätta blommorna i. Panik utbryter: Skaffa jord, bryta sten i marken för att få hål, maken skakar på huvudet och suckar. Panik, panik, bara helgen på mig, sén ska vi hem till Stockholm för att jobba hela veckan och blommorna bara MÅSTE ner innan dess.
Samma procedur gång på gång. Lär mig aldrig! Jag klarar inte av att planera, rita, skissa och gräva INNAN jag köper på mig en massa växter.

Suck  

Ja Stina, det var som att läsa mina egna ord. Precis så gör jag också.
Nu suktar jag över fröbilder, men ännu har jag inte köpt några. Jag behöver skaffa ett lysrör till köksfönstret först.

/Eva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon