Full version: Lite nybörjarfrågor
oskars
Hejsan!

Mår mina korianderplantor bra när dom ser ut så här? Bör jag göra något mer för dom i detta stadiet (förutom att snurra på dom då och då)?

Dom är sådda i vanlig såjord.

Tacksam för tips och råd biggrin.gif

/ Oskar
vanjalarsa
Lite extra ljus skulle nog vara bra.
Lycka till !
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
oskars
Tack för tipset smile.gif

Behöver koriandern klippas nått nu? Eller senare? Och hur i så fall?
Åsa, mälardalen zon 2
Nej den där koriandern behöver ingenting just nu mer än vanligt vatten och ljus (ingen näring när de är så små)och klippa ska man inte göra, mer än möjligtvis när den blivit stor och man ska skörda. Det som kan vara bra är att så om någon/några veckor igen koriander är kortlivade de går snabbt upp i blom och frö så tiden man kan skörda är rätt kort.

När de fyllt krukan de har nu med rötter och du fått en hyfsat kraftig planta ovan jord kan du plantera om dem i större kruka i krukväxtjord.
oskars
Så här ser min koriander ut nu (det är den höga i smålådorna).

Ser allting bra ut tro? biggrin.gif Har skaffat växtlampa nu så den får ordentligt med ljus äntligen (sen några få dagar tillbaka). Känns dock som att det tar en väldans tid för dom att komma upp?

Några tips?
oskars
Bara att låta dom växa ifred? biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Ja låt dem få veckla ut lite karatärsblad ordentligt ett tag till och sedan flyttar du över dem i lite större krukor ca 10cm åtminstone och det går bra plantera ner dem lite djupare i näringsrik jord. Du behöver inte ta bort jorden de är sådda i utan man kan flytta över hela klumpen och bara fylla på ny jord.
oskars
Oki! Tack för råden! Dom har stått över en månad. En annan jag sett har fått mycket större plantor på samma tid. Mest det jag är orolig för smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon