Full version: Rotäkta?
Moonwind

Jag planterade två Sorbus Cashmeriana i Juni 2014. Nu undrar jag om någon vet om dom är rotäkta eller `ympade´på vanlig rönn.

I båda exemplaren finns några grenar som har en något gråare bark och bladknopparna ser ut att spricka upp senare än på resten av träden.
Grenarna ser ut att komma underifrån. Alltså under jord och inte direkt från dom andra stammarna.
Huggorm
De är säkert ympade och i sådana fall bör du ta bort de skott som kommer från roten. Men du kan ju vänta till löven slår ut, så ser du skillnaden tydligt. Bästa beskärningstid är ändå juli-september så du har gott om tid.
Moonwind

Tack.

Då är nog mina misstankar befogade. Nu skall jag gå ut och märka upp grenarna så att jag säkert ser vilka det är och kan jämföra bladen när dom slår ut.

Förra sommaren uppmärksammade jag skillnaden först senare på säsongen och då var det endast den avvikande färgen på barken som gjorde mig misstänksam.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon