Moonwind
28-04-2016, 09:40
Tre omplanteringar har den överlevt, min fina rosablommande rhododendron från Blekinge. Uppdriven från en liten avläggare på en ödetomt 2010
Den senaste omlokaliseringen till Sandviken gick bra, trots ett år i en gammal hink, men förra sommaren såg jag att bladen gulnade.
Ett febrilt sökande på nätet vidtog. Någon föreslog järnbrist. Boten blev brunt vatten från en rostig tunna.
Nu är busken vackert grön igen även om knoppbildningen blev lite sämre än vanligt. Nu undrar jag om det finns något annat o bättre sätt att tillföra järn.
Gunilla T
28-04-2016, 10:16
När Rhododendron får gula blad med synligt gröna bladnerver handlar det om kloros som är näringsbrist. Järn är sällan en bristvara i naturen så orsaken brukar oftast vara felaktigt pH värde i marken där busken växer.
Rhododendron är ju surjordsväxter och blir pH värdet för högt får växten problem med näringsupptaget trots att näringen finns tillgängligt.
För välmående Rhododendron, ge dem okalkad, ogödslad, grov torv ,blandat med grus, kompostjord och/eller Rhododendronjord. Barrförna från skogen gillas också. Torven har en buffrande effekt och håller rätt pH värde för växten.
Det räcker inte att gräva en grop i vanlig jord och hälla i en påse Rhododendronjord, rötterna letar sig så småningom utanför en liten planteringsgrop och då återkommer problemet med kloros.
Moonwind
01-05-2016, 20:22
Tack Gunilla T.
Då skall jag fylla på ännu mera torv. Och gödning. Marken här har högt sandinnehåll så det behövs nog.
Huggorm
01-05-2016, 20:30
Du har väl vattnat ordentligt? Sand dränerar väldigt bra så det blir fort torrt.
Moonwind
02-05-2016, 20:09
Tack Huggorm.
Bra att bli påmind om vattningen. Jag kall vara lite extra generös och även använda rotvattnaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.