Moonwind
Tre omplanteringar har den verlevt, min fina rosablommande rhododendron frn Blekinge. Uppdriven frn en liten avlggare p en detomt 2010

Den senaste omlokaliseringen till Sandviken gick bra, trots ett r i en gammal hink, men frra sommaren sg jag att bladen gulnade.

Ett febrilt skande p ntet vidtog. Ngon freslog jrnbrist. Boten blev brunt vatten frn en rostig tunna.

Nu r busken vackert grn igen ven om knoppbildningen blev lite smre n vanligt. Nu undrar jag om det finns ngot annat o bttre stt att tillfra jrn.

Gunilla T
Nr Rhododendron fr gula blad med synligt grna bladnerver handlar det om kloros som r nringsbrist. Jrn r sllan en bristvara i naturen s orsaken brukar oftast vara felaktigt pH vrde i marken dr busken vxer.

Rhododendron r ju surjordsvxter och blir pH vrdet fr hgt fr vxten problem med nringsupptaget trots att nringen finns tillgngligt.

Fr vlmende Rhododendron, ge dem okalkad, ogdslad, grov torv ,blandat med grus, kompostjord och/eller Rhododendronjord. Barrfrna frn skogen gillas ocks. Torven har en buffrande effekt och hller rtt pH vrde fr vxten.

Det rcker inte att grva en grop i vanlig jord och hlla i en pse Rhododendronjord, rtterna letar sig s smningom utanfr en liten planteringsgrop och d terkommer problemet med kloros.
Moonwind
Tack Gunilla T.

D skall jag fylla p nnu mera torv. Och gdning. Marken hr har hgt sandinnehll s det behvs nog.
Huggorm
Du har vl vattnat ordentligt? Sand drnerar vldigt bra s det blir fort torrt.
Moonwind

Tack Huggorm.

Bra att bli pmind om vattningen. Jag kall vara lite extra geners och ven anvnda rotvattnaren.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon