frufransson
Vi kommer att få fina odlingslådor på förskolan där jag jobbar. De kommer av olika skäl att ha en tät botten med två dräneringshål i var ände. Arkitekten som har ritat vår trädgård menar att det bästa är att fylla hela lådorna med jord. Jag är lite orolig för att dräneringen inte kommer att fungera tillräckligt. Jag skulle helst vilja grunda med ett lager lekakulor och en duk på det. Har jag belägg för min oro eller borde det fungera bra med bara jord. lådorna kommer att vara ca 50 höga och ca en meter breda.
Vi är så glada för att vi ska få en fin trädgård så vi vill ju att det ska bli optimalt för våra plantor.
Hälsningar förskolläraren FruFransson
Eva i Västerås
Du tänker rätt. Det vet man väl att arkitekter inte kan trädgård:=)
Är dräneringshålen en bit upp, så fyll på leca till en cm över hålen, täck med tyg, bomull gärna. Låt det gå ner vid kanterna som sughjälp. Sen jord. Det går också åt mindre jord.
Man kan lägga leca i påsar av gamla nylonstrumpor som man knyter åt. Då är det lätt att skaka av jorden och återanvända lecakulorna nästa år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon