Full version: Sparris
Jonnte
Hej

Vi har sparris i vårt land och enligt gamla ägarna är de inne på tredje året nu så man ska väl kunna börja skörda lite. Några pinnar är redan långa och jag undrar helt enkelt när man ska ta dem? Har hört 20cm och det är snart de första, är det dags att ta dem isåfall?

Eva i Västerås
Det är nog lagom att ta dom nu. 15-20cm brukar vara bra. Framför allt är det för sent för ett skott som börjat dela sig i toppen, så man ser att det blir flera blad, oavsett längd.
Ta bara 2-4 skott per planta nu första gången det skördas. Sen kan man ta fler nästa år. En planta som är 5-6år gammal och äldre kan man skörda rent fram en bit in i juni. Sen vattna, täcka med kompost och växtrester, ge lite algomin och låta den växa till sig till nästa år.
Parkdufa
Efter skörden (den riktiga sparrissäsongen pågår bara mellan maj-början av juni) låt växten växa upp, blir som en hög buske som påminner om dill, får röda bär. Låt det vissna ner (så att näringsämnena går tillbaka till plantan) och sen kan du ta bort det torra (som blir som halm - perfekt att starta brasor med). Jobbar som sparrisplockare.
Jonnte
Tack för svar. Såg att frosten nog knäckt de första pinnarna dock 😔

//Jonas
Jonnte
Jag har skördat lite och det har smakat mkt bra, har dock missat att skörda några dagar och jag har nu några rätt långa pinnar som inte längre är ätbara skott. Kan jag fortsätta att skörda de unga skotten trots detta?

//Jonas
Aqvakul
Ja, skörda på. Men om det är tredje året så bör du nöja dig med att skörda i ca 3 veckor. Om några år kan du fortsätta till midsommar.
Parkdufa
Beror nog på sort... Sparrissäsongen för oss är över om tre veckor.
Risthuset
Vi har låtit 3 st av våra sparrisar växa upp så att de nu har blommat och nu bildat dill-liknande "blad". Inväntar den röda bären. Är det sedan bären som går att torka och använda som frön för att så nya sparrisar?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon