Full version: Pollinera jordgubbar
Parkdufa
Mina jordgubbsplantor blommar för fulla muggar på balkongen men jag tror inte att pollinerande insekter är jättevakna just nu, har varit snö/hagel/iskallt regn senaste veckan och väldigt lite sol och värme. Har sett enstaka humla men humlor pollinerar inte tillräckligt väl, helst ska det vara blomflugor till jordgubbar. Så jag tänkte man kanske kunde självpollinera jordgubbarna med en tunn pensel... Frågan är då hur sjutton går man tillväga? Jag har försökt pollinera mina citrusträd i omgångar men sen insåg jag att de sätter frukt även utan pollinering så jag slutade med det. Sen har jag penselpollinerat tomatplantor som jag hade stående inomhus men det var dels väldigt länge sen och dels blev utfallet inte jättebra (även om det blev lite). Just jordgubbar verkar väldigt känsliga så ja... Någon som har en infallsvinkel i frågan? Eller ska jag hoppas på att blomflugor ändå är vakna nog att pollinera det som de ska? (om inte, kommer jordgubbarna blomma fler gånger under vår/höst?).
*Stintan*
Jordgubbar är självfertila så de pollinerar sig själva. Det kan vara idé att täcka plantorna med fiberduk om det verkar bli kallt. Tomater brukar räcka att man skakar lite på plantan men att utfallet inte blev så bra beror nog mer på att du hade dom inomhus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon