Pesco
Nu kommer våra efterlängtade tulpaner och liljor upp, men bitvis perforerade. Någon har ätit sig genom löken/plantan under jorden och när det kommer upp är den rätt osnygg. Jag flyttade en krolllilja och hittade då fula gula larver (ca 4 mm i genomskärning, ett par sm långa, "hårda" och med kropp i flera segment).

Är det liljebaggar som är ute och röjer redan? Kan man bli av med skiten?
Kajsa
Vet inte vem som äter på tulpanerna, liljebaggarna lever på släktena Lilium och Fritillaria, baggarna övervintrar i jorden. Har lackröda vingar och är svarta under, de orangegula äggen läggs under bladen som kläcks på några dagar, dom ligger i ett svart klet. Man får plocka och plocka nu på våren extra flitigt, annars skalar dom snabbt av alla bladen.
Cilla
Plockar och mördar man dem nu har man god chans att få ned beståndet betydligt hela sommaren. Jag mördar så hårdhjärtat jag kan för tillfället, baggarna har kommit också hos mig och jag har märkt tidigare år att om jag gör jobbet nu blir det mycket mindre sedan.
Gossen Ruda
Dom gula larverna är troligen knäpparlarver, dvs skalbaggslarver. Men vad man gör åt problemet har jag inte en aning om.
Margaretha
Har även jag en rabatt där lökar "försvinner" - i de övriga rabatterna får de vara kvar - och har nu funderat på om det är skillnad i smaklighet - för larvarna menar jag - mellan olika slags lökar.
I problemrabatten angrips tulpaner och pärlhyacinter men inte allium. Måste försöka klura ut om det finns något annat än allium som kan passera som oätligt för marodörerna innan det är dags att plantera för nästa vår.
Påskliljor har jag inte provat. Har någon någon teori om detta? Eller kanske om hur man tar kål på de gula larverna. Jag minns dem som ett gissel från min barndom. De åt även upp rötter på tex penséer.
Nu har jag det problemet med prästkragarna. Det blir ingenting av dem och när man lyfter på tuvan finns där inga rötter!
Knäpparlarverna kan även gå på potatis och det är inte alls roligt! mad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon