Hansson.maggan@gmail.com
Köpte för tre år sedan spontant en hybridmagnolia och planterade mitt på min öppna tomt....först efteråt har jag läst på och förstått hur magnolian trivs bäst. Nu står den alltså helt öppet för vinden mitt på tomten. Först tänkte jag om jag skulle mura upp något som gav skydd, men det är ett för stort projekt. Så nu är jag inne på att plantera runt den och behöver förslag på vad. Tomten består av hård lerjord så allt som ska planteras bygger jag upp. Ett alternativ är att flytta trädet men det är svårt att lyckas med vad jag förstår...

Förra året blommade magnolia trots allt rikligt men i år finns det bara pyttesmå knoppar som inte slagit ut än. Skulle gärna vilja få den att trivas..

Tacksam för hjälp!
Gunilla T
Det blir nog omöjligt att skapa vindskydd genom att plantera växter intill Magnolian, den blir stor så småningom och dessutom gillar inte Magnolia rotkonkurrens av alltför hungriga och törstiga växter.

Hur har du gjort när du planterat den? Vad är den planterad i? Tung lerjord är inte en bra växtplats för Magnolia.
Huggorm
Om den får stora, frodiga löv behövs inget vindskydd. Hur såg de ut i höstas? Sedan är ju det där med vind relativt. Bor du på den skånska slätten eller i ett mer kuperat område där vinden bromsas upp?
Hansson.maggan@gmail.com
CITAT (Gunilla T @ 03-05-2016, 07:15) *
Det blir nog omöjligt att skapa vindskydd genom att plantera växter intill Magnolian, den blir stor så småningom och dessutom gillar inte Magnolia rotkonkurrens av alltför hungriga och törstiga växter.

Hur har du gjort när du planterat den? Vad är den planterad i? Tung lerjord är inte en bra växtplats för Magnolia.

Hmm jag såg Gunnels program för ett tag sedan om tre män som samlade på magnolior. Hemma hos en av dem var det som en djungel med träd och rodendendron så jag tänkte att det var ett alernativ...

Själva planteringsgropen gjorde jag by tje book med sur jord och dränering...men buskens rötter kanske är så stora ni att de nått lerkanten...

CITAT (Huggorm @ 03-05-2016, 08:43) *
Om den får stora, frodiga löv behövs inget vindskydd. Hur såg de ut i höstas? Sedan är ju det där med vind relativt. Bor du på den skånska slätten eller i ett mer kuperat område där vinden bromsas upp?

De har sett ut att må bra och det är som sagt bara i år den inte har köttiga knoppar...

Det är ett fält framför huset, det blåser inte jämt men när det gör det då viftar magnolian friskt.
Gunilla T
Har du kanske en bild på Magnolian och hur den är planterad som du kan visa?

Magnolian har ytliga rötter som söker sig utåt från trädet, att gräva en planteringsgrop i tung lerjord och hälla i någon påse Rhododendronjord brukar inte bli bra för vare sig Magnolior eller Rhododendron. Det går ett tag men sedan börjar växterna visa att de inte trivs. Planteringsgropen brukar snabbt bli som en vattenfylld damm i lerjorden och de känsliga Magnoliarötterna fungerar inte optimalt när de når ut från planteringsgropen. Generellt för surjordsväxter är att de vill ha fluffig och syrerik jord att växa i, kompakt lerjord är motsatsen och förödande för växterna. Hur har du gjort dräneringen?
Anders zon 1
Att den inte har så mycket blomknoppar i år behöver inte betyda att den inte trivs. Dels tar det ofta några år innan en nyplanterad magnolia har etablerats ordentligt och det kan vara lite si och så med blomningen innan dess (ju sämre odlingszon desto längre tid tar etableringen). Dels var förra årets sommar inte så gynnsam för bildning av blomknoppar hos magnolia (det var helt enkelt för kallt). Dessutom har en del magnolia-sorter, t ex 'Merril', en tendens till att blomma sämre vart annat år.

Men som sagt, tung lera och ett blåsigt läge är inte optimalt för magnolior då det kan ju också vara så att den inte trivs. Fast om bladen utvecklas bra nu i sommar och blir friskt gröna så är det nog ingen fara.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon