La Strega
mina små 3-4 cm basilika ser inge glada ut...om de ens lever =( vad gör jag för fel? sådde ett par frön i varje kruka (små torvkrukor), vattnat med blomspruta...fått för lite vatten? tykker det är så svårt å veta hur mycket de ska ha...paprikan ser ju glad ut? (har gjort på samma sätt) solrosen sköt i höjden å sen la den sig ner =(

ush är så trist när man bara misslyckas...har en hel hög med oplanterade fröer med för flera hundra...men man tappar ju lusten totalt när man bara misslyckas =(
hur ska man göra igentligen? så på nåt annat sätt en torvkrukor? ska man så fler frön i varje?
*hjälp mig på fötter igen snälla*
kerstin z5-6
jag sår aldrig grönsaker ,men några saker tror jag skulle hjälpa
Dels gillar jag inte alls torvkrukor -de möglar stänger in rotsystemet,blir för blöta -vanligt eller för torra mindre vanligt o är allmänt svårodlade i tycker Jag-vet att andra gillar dem
Det är mycket lättare i mitt tycke att så alla frö av en sort i en större låda -glest och sen skola ut dem .
Du ska inte deppa för att en del inte tar sig -faktorerna är så många och det beror inte alls alltid på odlaren
laugh.gif
Så några nya sorter du !
ps Hänger de ? är de slappa i bladen -kolla löss!
lavendel
Hej!
Har i många år sått basilika...rätt så tätt...direkt i krukor som fått stå i köksfönstret....dom har blivit jättefina....men i år blev dom så eländligt ynkliga...vet inte vad det var för fel!
Ska pröva igen...dels i krukor...och dels i en sålåda för senare utplantering...så får vi se hur det går!
Lavendel rolleyes.gif
Tesa
Jag håller nog med Kerstin här....jag har slutat använda torvkrukor för jag tycker det är svårt att hålla lagom fuktighet...antingen sjöblött eller kruttorrt. sad.gif
Jag brukar så i vanliga krukor med blomjord i botten (halva krukan ungefär) och sedan har jag såjord överst som gör att rötterna utvecklas bättre och är lite luftigare än vanlig jord.
Basilika kan du så flera frön i samma kruka och sedan skola ut några i varje kruka, dom blir ganska gängliga så dom behöver stöd av varandra.. rekommenderat är väl att ha iaf 3-4 plantor ihop.

Sen misslyckas gör ju alla...jag har t.ex sått 3 omgångar med basilikafrön och först nu har dom tatt sig...och en hel del annat jag sått har jag inte sett skymten av...men man glädjer sig åt det som fungerar.... så sätt igång och så nu så skall du se att du lyckas med mer än du misslyckas med.... rolleyes.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon