La Strega
mina sm 3-4 cm basilika ser inge glada ut...om de ens lever =( vad gr jag fr fel? sdde ett par frn i varje kruka (sm torvkrukor), vattnat med blomspruta...ftt fr lite vatten? tykker det r s svrt veta hur mycket de ska ha...paprikan ser ju glad ut? (har gjort p samma stt) solrosen skt i hjden sen la den sig ner =(

ush r s trist nr man bara misslyckas...har en hel hg med oplanterade frer med fr flera hundra...men man tappar ju lusten totalt nr man bara misslyckas =(
hur ska man gra igentligen? s p nt annat stt en torvkrukor? ska man s fler frn i varje?
*hjlp mig p ftter igen snlla*
kerstin z5-6
jag sr aldrig grnsaker ,men ngra saker tror jag skulle hjlpa
Dels gillar jag inte alls torvkrukor -de mglar stnger in rotsystemet,blir fr blta -vanligt eller fr torra mindre vanligt o r allmnt svrodlade i tycker Jag-vet att andra gillar dem
Det r mycket lttare i mitt tycke att s alla fr av en sort i en strre lda -glest och sen skola ut dem .
Du ska inte deppa fr att en del inte tar sig -faktorerna r s mnga och det beror inte alls alltid p odlaren
laugh.gif
S ngra nya sorter du !
ps Hnger de ? r de slappa i bladen -kolla lss!
lavendel
Hej!
Har i mnga r stt basilika...rtt s ttt...direkt i krukor som ftt st i kksfnstret....dom har blivit jttefina....men i r blev dom s elndligt ynkliga...vet inte vad det var fr fel!
Ska prva igen...dels i krukor...och dels i en slda fr senare utplantering...s fr vi se hur det gr!
Lavendel rolleyes.gif
Tesa
Jag hller nog med Kerstin hr....jag har slutat anvnda torvkrukor fr jag tycker det r svrt att hlla lagom fuktighet...antingen sjbltt eller kruttorrt. sad.gif
Jag brukar s i vanliga krukor med blomjord i botten (halva krukan ungefr) och sedan har jag sjord verst som gr att rtterna utvecklas bttre och r lite luftigare n vanlig jord.
Basilika kan du s flera frn i samma kruka och sedan skola ut ngra i varje kruka, dom blir ganska gngliga s dom behver std av varandra.. rekommenderat r vl att ha iaf 3-4 plantor ihop.

Sen misslyckas gr ju alla...jag har t.ex stt 3 omgngar med basilikafrn och frst nu har dom tatt sig...och en hel del annat jag stt har jag inte sett skymten av...men man gldjer sig t det som fungerar.... s stt igng och s nu s skall du se att du lyckas med mer n du misslyckas med.... rolleyes.gif smile.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon