Full version: Tysk betraktelse
Gossen Ruda
I tågforumet Postvagnen figurerar en person från Tyskland men som är skaplig på svenska. Skaplig på fotografering också, men inte bara på tåg. Han åker runt och dokumenterar tyska städer med tågförbindelser. Här har han hamnat i Thüringen, mycket sevärt reportage med bara en tågbild. Åh, så tyskt. http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=1014679
Huggorm
Vackert ställe.
Tapio
Halaj!

Är det vanligt med såna där tåg?
En kompis berättade att han nångång åkt tåg på kontinenten, med förbränningsmotor.
Han sa att det var en konstig känsla att höra/känna att lokföraren bytte växel allteftersom tåget ökade farten. En elmotor har ju ett brett arbetspann och behöver ingen växellåda.

//T
Aqvakul
CITAT (Tapio @ 09-05-2016, 17:16) *
Halaj!

Är det vanligt med såna där tåg?
En kompis berättade att han nångång åkt tåg på kontinenten, med förbränningsmotor.
Han sa att det var en konstig känsla att höra/känna att lokföraren bytte växel allteftersom tåget ökade farten. En elmotor har ju ett brett arbetspann och behöver ingen växellåda.

//T

Är/var det inte elektrifierat, så gällde ju diesellok eller rälsbuss. Minns min barndoms färder med rälsbuss till mormor på den smalspåriga banan mellan Vislanda och Karlshamn. Det kändes precis som att åka buss.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Rälsbus har jag aldrig åkt med i Tyskland.

Tapio när åkte din kompis tåg i Tyskland? Jag tror hen drömde eller har tagit sig ett eller flera öl för många
*Stintan*
Jag har åkt tåg med ånglok genom Tyskland. Luktade inte så gott.
Gossen Ruda
Sverige var tidigt igång med att elektrifiera järnvägen. Provdrift började 1905 och 10 år senare elektrifierades Malmbanan. Sen skedde en ganska snabb övergång till eldrift så ungefär på 50-talet var de flesta järnvägar elektrifierade. Orsaken var till stor del att allt kol till ångloken måste importeras och vi hade mycket billig vattenkraft. Exempelvis Tyskland var mycket trögare. Man startade visserligen tidigare med provdrift än Sverige och flera tidiga ellok i Sverige var tyska men sen ASEA kommit igång upphörde det. Tyskland hade å andra sidan tillgång till billigt kol så ångloken höll ut länge. När de skulle fasas ut fanns det driftsäkra diesellok så många linjer fick dieseldrift, även huvudlinjer. El till ellok måste genereras i kolkraftverk. Nu är mycket elektrifierat men inte som i Sverige. Kort förklarat.
Aqvakul
Blekinge kustbana (K-stad - K-krona) elektrifierades först 2005-2007.
Gossen Ruda
Stämmer. Kan ha att göra med att den breddades från smalspår i slutet av 50-talet. Smalspår har mindre lastprofil än normalspår så det hade kanske krävts stora arbeten för att få plats med tråden. Banan var helt avstängd en lång tid när man elektrifierade.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag funderade igår med vilka tåg jag åkte i Tyskland. Aldrig med Ånglok men kanske med diesellok?

Men där jag åkte på 70 och 80 talet var allt elektrifierade.

Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 10-05-2016, 07:07) *
Stämmer. Kan ha att göra med att den breddades från smalspår i slutet av 50-talet. Smalspår har mindre lastprofil än normalspår så det hade kanske krävts stora arbeten för att få plats med tråden. Banan var helt avstängd en lång tid när man elektrifierade.

Ja, det var nog skälet.
Tapio
Halaj!

En sak jag undrat över, med spårbundet: jag har de senaste åren semestrat i östeuropa. Överallt där finns bussar som går på el. Alltså, en helt vanlig buss, fast den tar kraften från en lina ovan mark, precis som spårvagnarna i Göteborg.
Hur kommer det sig att den finns överallt i östeuropa, men ingenstans i väst?

//T
RibesRubusVitis
Trådbussar finns i Landskrona...
Gossen Ruda
Bra fråga men jag har inget bra svar. Egentligen skulle man vända på frågan, varför finns det inte fler trådbussar i Väst för det är nästan bara fördelar med trådbussar. De har dock varit lite oflexibla men nu finns det moderna duobussar som kan lämna tråden för kortare eller längre utflykter. Fast under tiden har man lagt ner många system och det kostar lite mer att hänga upp trådar än att sätta in dieselbussar. Få tillverkare dessutom.
*Stintan*
Hela Stockholm såg ju ut som ett spindelnät uppifrån förr då alla bussar var trådbundna liksom spårvagnarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon