MatteKalle
Hej!
Tänkte att jag provar att fråga här istället för att chansa mig fram. Vi har precis köpt vårt hus och vi är helt nybörjare på allt som har med trädgård att göra.
Vi har några träd vid tomtgränsen som vi tycker har vuxit sig lite stora. Det jag undrar är hur och när vi kan klippa ner dem. Är det bara att ta häcksaxen och gå ut och klippa lite runt om och uppe på?
Det är framför allt på höjden som vi vill få ner dem men antar att jag måste klippa lite överallt för att det ska se okej ut.

Se bifogade bilder.

Tack på förhand!
Huggorm
Barrträd är speciella, klipper du innanför det innersta gröna på en gren så dör den grenen. Att kapa topparna är inga problem men kapar du för mycket så blir det alltså dumt.
MatteKalle
CITAT (Huggorm @ 05-05-2016, 13:17) *
Barrträd är speciella, klipper du innanför det innersta gröna på en gren så dör den grenen. Att kapa topparna är inga problem men kapar du för mycket så blir det alltså dumt.

Tack för snabbt svar!
Låter som det blir svårt för mig att bedöma hur djupt jag vågar klippa. Tror inte jag kan avgöra vart grenarna slutar. Det känns som ett enda virrvarr av grenar där inne =).

Men hur gör jag om jag vill att den inte ska växa mer på höjden? Det låter inte som att det går att förhindra utan att den dör då, eller? Antar att jag inte kan såga av själva stammen...

//Mattias
Huggorm
Jo, du kan kapa stammen, den dör inte. Översta kvarvarande grenen kommer vika av uppåt och skapa en ny, sned topp. Det är bara att kapa, men man får göra det omsorgsfullt. Hellre sekatör än elektrisk häcksax.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon