MatteKalle
Hej!
Tnkte att jag provar att frga hr istllet fr att chansa mig fram. Vi har precis kpt vrt hus och vi r helt nybrjare p allt som har med trdgrd att gra.
Vi har ngra trd vid tomtgrnsen som vi tycker har vuxit sig lite stora. Det jag undrar r hur och nr vi kan klippa ner dem. r det bara att ta hcksaxen och g ut och klippa lite runt om och uppe p?
Det r framfr allt p hjden som vi vill f ner dem men antar att jag mste klippa lite verallt fr att det ska se okej ut.

Se bifogade bilder.

Tack p frhand!
Huggorm
Barrtrd r speciella, klipper du innanfr det innersta grna p en gren s dr den grenen. Att kapa topparna r inga problem men kapar du fr mycket s blir det allts dumt.
MatteKalle
CITAT (Huggorm @ 05-05-2016, 13:17) *
Barrtrd r speciella, klipper du innanfr det innersta grna p en gren s dr den grenen. Att kapa topparna r inga problem men kapar du fr mycket s blir det allts dumt.

Tack fr snabbt svar!
Lter som det blir svrt fr mig att bedma hur djupt jag vgar klippa. Tror inte jag kan avgra vart grenarna slutar. Det knns som ett enda virrvarr av grenar dr inne =).

Men hur gr jag om jag vill att den inte ska vxa mer p hjden? Det lter inte som att det gr att frhindra utan att den dr d, eller? Antar att jag inte kan sga av sjlva stammen...

//Mattias
Huggorm
Jo, du kan kapa stammen, den dr inte. versta kvarvarande grenen kommer vika av uppt och skapa en ny, sned topp. Det r bara att kapa, men man fr gra det omsorgsfullt. Hellre sekatr n elektrisk hcksax.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon