fredsan
07-05-2016, 07:19
Satte ner barrotade avenboksplantor i november. Jorden är sk. planteringsjord som kom hit med lastbil. Vet inte hur näringsrik den jorden är så jag har funderingar på att gödsla med kogödselpellets från Weibulls.
[attachment=85021:weibiulls.jpeg]
(http://weibulls.com/produkter/tradgardsgodsel/kogodsel-weibulls/685085.878783.1685010.0p)
Bu eller bä för denna idé?
Åsa, mälardalen zon 2
07-05-2016, 07:42
Jag säger spar gödslet till nästa år, nyplanterat vill mera bara ha vatten de måste få etablera sina rötter mm. innan de kan ens börja ta upp en massa gödsel. Speciellt avenbok som kan vara lite kinkig vid höstplantering skulle jag bara vattna första säsongen och se hur de tar sig.
Huggorm
07-05-2016, 08:05
Jag håller med, inget gödsel första året. Plantorna får bättre rötter om de måste sträcka sig ut lite för att hitta vad de behöver.
fredsan
07-05-2016, 10:09
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 07-05-2016, 08:42)

Jag säger spar gödslet till nästa år, nyplanterat vill mera bara ha vatten de måste få etablera sina rötter mm. innan de kan ens börja ta upp en massa gödsel. Speciellt avenbok som kan vara lite kinkig vid höstplantering skulle jag bara vattna första säsongen och se hur de tar sig.
Tack för svar. Vad menar du med kinkig? Som att de aldrig tar sig eller att de är allmänt "tröga". Mina plantor har, trots sol och värme, inte visat några livstecken är huvud taget än så länge :-/
Åsa, mälardalen zon 2
07-05-2016, 10:29
Eftersom avenbok avmognar så extremt sent ofta inte förren i november så brukar man rekommendera vårplantering av just det växtslaget, risken ifall man fått avenboksplantor som inte var riktigt avmognade när man planterar på hösten är ju att kanske inte alla klarar sig eller att de får lite vinterskador. Men jag skulle avvakta ett tag till och se till att de får vatten, det kan nog ta lite tid innan de slår ut.
fredsan
07-05-2016, 10:52
Jag förstår.
Enligt säljaren så hade plantorna gått i "dvala" när de togs upp ur jorden, i höstas. Han sa också att det kan dröja fram till midsommar för denna typ av omplanterad buske. Är lite osäker på hur mycket vatten man ska ge i början också. Knepigt det här med gröna fingrar...
Åsa, mälardalen zon 2
07-05-2016, 10:59
Vattna rejält så det blir riktigt blött även långt ner i marken speciellt såna här perioder då det blir ovanligt varmt, Och det är bättre vattna rejält när man vattnar och sedan låta det gå en tid innan man vattnar igen än att gå och småskvätta varje dag. Hur ofta man behöver vattna beror på hur genomsläpplig jorden är och vilket klimat det är så det går inte att sätta nån exakt mängd och tidpunkt för vattning.
Huggorm
07-05-2016, 12:06
Det verkar skilja sig väldigt mycket på när avenbok slår ut på våren. De är det första som blir grönt för vissa, men hos mig är de nästan det sista. Mina har svällande knoppar bara, de har inga löv ännu. Jag såg plantor hos andra som har "musöron" redan för en vecka sedan. Jag vet inte om det beror på mikroklimat eller plantornas proviniens, det vill säga var de härstammar från.
fredsan
10-05-2016, 08:24
God morgon!
Här kommer en liten uppdatering i form av en bild som visar min avenbok som äntligen visat lite livstecken. Var faktiskt orolig för att buskarna var livlösa.
Stort tack för alla svar.
[attachment=85061:20160510...5724__2_.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.