Full version: inte i takt
-asno-
Vad gör jag för fel, eller snarare varför skriver man inte kultiveringstid på fröpåsarna istället för såtid? Nu står jag här med sommarphlox som tänker blomma (kan man toppa) och blomman för dagen som gör mitt hem till en djungel. Men tagetesen och astrarna är ännu inte satta...

Sen har jag några dahliaknölar i kylen som jag inte vet riktigt när jag törs sätta. Sista frostnatt här är ca 10 juni.

Men mina perenner, de har minsann ingen brådska. Finns det nån bot för sånt här?

/Åsa
kerstin z5-6
nej smile.gif har också haft blommande flox i mars! ett år men vissa saker lär man sig ju ..hihi smile.gif
-asno-
Hej!

Såg att du hade haft liten framgång med dina penstemoner. Vad tråkigt när det inte vill sig. Jag sådde mina grandiflorus efter råd från dig (stjärtlapp) och några hade paul i GA-3. Nu växer de så fint, men de tänker minsann inte gå i blom. Knappt stora nog att omskola mad.gif

Men om min phlox blommar nu, är det bara att glädjas över det som blir eller kan man ha förhoppningen om nån blomma ute oxå?

Nåja, jag ska inte bränna så mycket krut på sommarblommor men lite måste jag nog ha i nya rabatten för att fylla ut mellan penstemoner och sidenörten...

/Åsa
evelina
CITAT (asno @ 21-04-2004, 20:02)
Vad gör jag för fel, eller snarare varför skriver man inte kultiveringstid på fröpåsarna istället för såtid? Nu står jag här med sommarphlox som tänker blomma (kan man toppa) och blomman för dagen som gör mitt hem till en djungel. Men tagetesen och astrarna är ännu inte satta...

Sen har jag några dahliaknölar i kylen som jag inte vet riktigt när jag törs sätta. Sista frostnatt här är ca 10 juni.

Men mina perenner, de har minsann ingen brådska. Finns det nån bot för sånt här?

/Åsa

Här kan du läsa om dahlior.

http://www.odla.nu/artiklar/dahlia_forkultivera.shtml
-asno-
Tack!

Det var ju klart och tydligt att det inte är dags än!!!
Nästa år ska jag bara påta lite och dessemellan vara sval, vacker och organiserad. Inte alls som nu alltså tongue.gif

/Åsa
kerstin z5-6
Tja vissa år är det si och så med sädderna o man vet aldrig riktigt ..men det är väl det som är charmen ..penstemon grandiflorus är underbart snygg -den har jag smile.gif
Nu hade jag en massa helt nya sorter ,varav jag fått en del som gåva av mike B på Alplines så det var ytterst trist att de inte ville gro sad.gif
Siri
På tal om sommarflox som ni nämner. Det är en av mina favoriter och mina har inte kommit så långt än. Ni som har mer erfarenhet av dessa, när är "rätt" tid att så?
-asno-
Tja, är du en modig kvinna kan du ta råd av mig laugh.gif
Mina tog från sådd till blomknoppar ca 6 veckor. jag ska så nya i maj.

/Åsa
kerstin z5-6
Floxen kämpar på ett bra tag -bäst var dock när jag sådde mina älskade Nemesia i januari -tror det var mitt sådd år nr 1 -de var helt utblommade i mars ..men vackert i växthuset var det laugh.gif smile.gif smile.gif
Jättebra att veta 6v från frö till blom smile.gif
I boken Nordiskt ljus .. om sommarblommor finns scheman med tid från sådd till blom ..dvs sås si o så många v före utplantering ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon