jessicabring
Jag satte frön inomhus för tomat och chili precis i början på mars. De två senare veckorna i april åkte vi iväg på en resa och lämnade plantorna hos "växtvakt". Dock verkar de ha haft det alldeles för kallt där de har stått. De har stannat i växten och det var knappt att jag såg någon skillnad på dem storleksmässigt när vi fick tillbaka dem.
Jag påbörjade ändå avhärdningen för 3 dagar sedan (direkt när jag fick tillbaka plantorna) och har låtit dem stå ute i skuggan under dagtid. De har fått stå lite i solen under förmiddag och kväll.
Men nu har flera av plantornas blad blivit vita sad.gif har de fått för mycket sol ändå? Kan de ha en chans att repa sig och växa ifatt så att jag hinner få några tomater och chilis i år? De är nog inte mycket mer än 8-10cm höga sad.gif

Hur länge ska man hålla på med avhärdning? När kan de stå ute dygnet runt?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag skulle fortsätta odla dem inomhus ifall de är så små. Vänta med avhärdningen till slutet av maj. Och ja det kan räcka med en stund sol för att man ska få skador på små känsliga plantor + de tål ju inte blåst och liknande.
segelbåt
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 09-05-2016, 07:35) *
Jag skulle fortsätta odla dem inomhus ifall de är så små. Vänta med avhärdningen till slutet av maj. Och ja det kan räcka med en stund sol för att man ska få skador på små känsliga plantor + de tål ju inte blåst och liknande.

Fast små plantor som står i blåst utvecklar kraftigare stam, vilket hjälper till vid fruktbärandet sedan. Rimlig blåst ska väl påpekas. Finns ju dom som använder fläktar för att få kraftigare stammar på sina plantor.

Jag sätter alltid ut mina småplantor på balkongen så fort det är sol så de vänjer sig, och de står ute och gassar för fullt i den skånska sommarsolen nu... smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Fast om de redan har stannat i växt + har solskador kan de behöva jämnt klimat för att repa sig annars kan det ta rätt lång tid innan de kommer igång att växa överhuvudtaget)

(+det kommer bli kallare snart enligt långtidsprognosen och alla bor ju inte i skåne vet inte var Jessica br men på många håll i sverige är det lite tidigt börja avhärda tomat nu)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon