Full version: Bambu-bekymmer!
Anders.Hoerbo
Hej! Min bambu (Phyllostachys bissetii) r inte p bsta humr. Kptes i februari uppvuxna i kruka (2,5 meter hga) Sttt utomhus sedan dess vilket de ocks gjorde p plantskolan) Planterades i brjan av mars. Ganska kort efter plantering brjade bladen gulna och torka, varp jag kontaktade plantskolan och de bad mig vnta en mnad och terkomma. Har de inte kommit igen fr jag nya. Hoppfull som jag r har jag vntat lite mer n en mnad, och tnker att det handlar om anpassning. Men efter daglig inspektion tappar jag hoppet, de ser vrre och vrre ut, och knopparna ser, i mina otrnade gon frvisso, inte s livskraftiga ut. r det krt? Ska jag be att f nya av plantskolan? Bor i zon 1, bilderna tagna 20160509.

[attachment=85059:20160509_203230.jpg]

[attachment=85058:20160509_203427.jpg]
Gunilla T
Det ser inte bra ut men bambu kan ju se lite halvdda ut p vren. Jag har en stor bergbambu, mer n 10 r gammal som kan se frfrlig ut p vren men av erfarenhet vet jag att den kommer igen. Bambu r stdsegrna vxter och nnu i februari stod den strlande grn. Men s kom ngra ntter med -25 grader och d fick den stryk. Sedan dess tappar den alla torra blad som varje dag flyger omkring i trdgrden men jag r vertygad om att den lever och kommer igen men det tar tid.

Din planta r ju nyinkpt och skall vara vacker och grn just nu s oavsett om den lever eller r dd skulle jag nog fra tillbaka den.
jegi
Osannolikt att bladen dtt av kyla antar jag. Torka? Str den vldrnerat? Bambu ska ha mycket vatten men den mste st vldrnerat. Stammarna ser ju fina ut s sannolikt kommer den igen under sommaren. Men har du mjlighet att lmna tillbaka den s gr det fr skerhets skull. Har sjlv P bissetii som ser likadan ut men dr har bladen med skerhet dtt av kyla. Dom kommer igen under sommaren.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon