Full version: Bondsyren
tibello
Jag har en gigantisk buske av bondsyren. El a inte så gigantisk men iaf väldigt hög. Kanske ett 20tal stammar.
Ett par är i princip kala på blad & blommor till skillnad mot de andra. Det beror inte på lite som utan de får hyfs med sol.
Dock inte helt döda för det är ett par pyttesmå grenar med typ 2-3 blad och ngn blomma.
Men 99% torr & kal.
Är de nästan döda?
Kan det komma mer nästa år?
El ska jag ta ner dem & ev släppa upp nya skott?
Aqvakul
Skär ner dem på ca 30 cm!
tibello
CITAT (Aqvakul @ 13-05-2016, 20:09) *
Skär ner dem på ca 30 cm!

Ok vilken tid på året?
Får jag fråga varför? Varför isf inte ända ner?
Huggorm
Tanken är att de skall växa upp igen från stubben. Lämnar man kvar lite finns mer att växa från helt enkelt. Om det finns några småskott kan du spara dom och bara kapa de grova stammarna. Det görs bäst på vårvintern innan löven slår ut.
tibello
CITAT (Huggorm @ 14-05-2016, 09:32) *
Tanken är att de skall växa upp igen från stubben. Lämnar man kvar lite finns mer att växa från helt enkelt. Om det finns några småskott kan du spara dom och bara kapa de grova stammarna. Det görs bäst på vårvintern innan löven slår ut.

Ok då fattar jag. Det har typ redan kommit meterlånga nya skott underifrån så i princip kan man låta de bilda en ny viska & man tar ner de äldre kala helt.
Nu fattar jag helt. Tack
Bara jobbigt att vänta till våren 😊
Huggorm
Om det redan finns skott som du skall spara kan du lika gärna kapa i sommar, juli-september är en bra period.
tibello
CITAT (Huggorm @ 14-05-2016, 11:33) *
Om det redan finns skott som du skall spara kan du lika gärna kapa i sommar, juli-september är en bra period.

Gött!👍
Tack 😊
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon