Emilnordin
Hej!
Det är så att mina melonplantor har börjat knoppa sig med både han- och honblommor, men nu börjar några knoppar trilla av plantan innan de har slagit ut och börjat blomma. vad gör jag för fel?? tacksam för snabbt svar.
Åsa, mälardalen zon 2
Hur stora är de? Hur stor är krukan de odlas i? Var står de, inomhus? Växthus? Balkong? Gödning? Vattning?
Emilnordin
plantorna är ca en meter hög, växer i 10 liters hinkar. Står i fönster inomhus. Vattnar lite varje dag. har vattnat en gång med kissvatten, annars ingen gödning.
Åsa, mälardalen zon 2
Om de bara är 1m är det normalt plantan måste ju bli rätt stor innan den har kraft och ork försörja meloner. Är plantan för liten brukar blommor ofta trilla bort den måste vänta tills den har större bladmassa.
Emilnordin
okej, tack. Ska jag omskära den något? Ta bort alla knoppar så de kommer tillbaka då plantan blivit större? Alla knoppar kommer mellan stammen och bladen, och den växer bara rätt upp med stam och blad efter sidorna. är det också normalt??
Åsa, mälardalen zon 2
Nej du måste inte klippa alls eller ta bort knoppar plantan kan sköta allt själv och de kommer behålla blommor och frukt då det är lämpligt. Den kommer skjuta mera skott med tiden.

Meloner till vänster i odling de blir rätt många meter ifall man spaljerar upp dem rakt upp

Emilnordin
okej, tack för all hjälp. är det något annat att tänka på med melonodling? det är första gången jag odlar så alla tips mottages gärna. räcker det att kissvattna eller måste jag köpa flytande näring, och hur ofta ska jag gödselvattna? :-D
Åsa, mälardalen zon 2
Hur mycket och ofta man gödslar beror på hur stor växten är, en större bladmassa dricker och vill ha mer gödning än en liten planta men en liten skvätt gödning vid varje vattning funkar ofta bättre än att ge en stor giva mer sällan. Ingen gödning är perfekt så jag brukar ha nån köpt gödning + urinvattning och sedan kan man varva lite.
Emilnordin
Oj, de blir så stor. tur att jag har beställt ett växthus som kommer om någon vecka. tack för all hjälp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon