freezell
14-05-2016, 14:11
Så jag köpte ett litet fikonträd på 20 cm på Lidl förra sommaren som växte fint efter jag planterade om det. Jag tog in det i höstas när minusgraderna kom och det har fått stå inne tills nu. Idag köpte jag jord och skulle fylla på innan jag tar ut det och ställer det på altanen. När jag lyfter trädet för att fylla på jord under så ser jag att bland rötterna är det fullt med feta ljusa larver! Jag samlade ihop de jag såg men gissar att de är många kvar i den relativt stora utekrukan. Vad ska jag göra och hur skadliga är de? Jag tog en bild på larverna.
[attachment=85100:20160514_143639.jpg]
Åsa, mälardalen zon 2
14-05-2016, 15:41
Gissar öronvivel de kan glupsa i sig alla rötter så det är bra ifall man plockar bort dem vid omplantering, har förlorat många växter till dessa glupska larver.
Linderödsåsen
15-05-2016, 09:30
De ser ut som pinnborrebagar för mig. Har du en massa flygande kopparglänsade skalbaggar i juni så bör det vara dessa marodörer *grrr*.
Jag gräver upp en massa under våren och lägger dem i en skål...Jag har en deal med skatan som äter upp dessa varje gång jag tar en paus :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.