Hejsan!

Förra året köpte jag och min sambo ett hus på en vildvuxen bergig tomt som stått orörd i så pass många år att huset inte gick att skymta från vägen. Förra året i juli sågade vi bort ca 90% av en gigantisk rhododendron vilket nästan kändes som en kriminell handling. Den hade spritt sig över ett område på 8 meter och det var massa träd runtom samt inuti själva busken så att flytta på den kändes helt omöjligt.
Det fantastiska var dock att avsågade grenar som bara fick ligga på marken rotade sig ganska snabbt och där busken hade stått sköt det upp hundratals ilsket gröna skott från rotsystemet.

Nu i mars var det dags att börja bygga ut huset i den riktningen, vilket innebar att all jord skulle grävas bort ner till berget och alla skott + stora delar av rotsystemet skulle försvinna. Jag fick tips av en granne att spara så mycket skott jag kunde samt sätta dem i vatten tills de rotat sig. Så jag sprang ut med en sekatör i högsta hugg och klippte av skott åt höger och vänster medans resten av plantan gräves bort (nu återstår endast några få delar av busken som kommer bli ca 1 meter från husväggen i österläge.

Så nu ser situationen ut såhär: Jag har ca 60 stycken skott av en lilablommig rhododendron som nu stått inomhus i vatten i 4-5 veckor, de har skjutit i höjden med ca 5-10 cm med nya ljusgröna vaxiga blad. De dricker så in åt h*lvete mycket vatten och idag började som sagt en av skotten till och med att blomma. Vissa av skotten lyckades jag få upp med lite rötter, och de känns som att de är bland de mest friska skotten jag har.

Hur tycker ni att jag ska gå tillväga? Jag började fundera själv nämligen och sökte runt lite tills dess att det verkade som att jag gjort helt fel, så nu gör jag ett litet halvdesperat försök här!

MVH