Busanna
Hej, dessa buskar omger min mors uteplats. Ingen aning om vad det är, men jag undrar iallafall när bästa tid att klippa dem är? Syftet med klippningen är att få en relativt snygg häck, inte att vårda den ömt. smile.gif

[attachment=85101:IMG_5884.JPG]
[attachment=85104:IMG_5886.JPG]
[attachment=85102:IMG_5885.JPG]
Huggorm
Ser ut som spirea. Det enda är nog att börja om från början, kapa jämns med marken och låt den komma upp igen. Men den blir aldrig en perfekt formad häck så som vissa andra sorter
Busanna
CITAT (Huggorm @ 14-05-2016, 21:04) *
Ser ut som spirea. Det enda är nog att börja om från början, kapa jämns med marken och låt den komma upp igen. Men den blir aldrig en perfekt formad häck så som vissa andra sorter

Nä, det tillåter inte mamma. Jag får klippa på nåder, men inte stympa. -cry-.gif Så jag tänkte hyfsa till den, gärna den årstid som är mest lämpad.
Huggorm
Bästa årstiden har precis varit, det är på vårvintern innan löven kommer. Men du kommer aldrig få något grönt i botten igen utan att klippa ner. Eventuellt kan man gå med sekatör och ta ut enskilda stammar men det är mycket jobb.
Busanna
CITAT (Huggorm @ 14-05-2016, 21:27) *
Bästa årstiden har precis varit, det är på vårvintern innan löven kommer. Men du kommer aldrig få något grönt i botten igen utan att klippa ner. Eventuellt kan man gå med sekatör och ta ut enskilda stammar men det är mycket jobb.

Ok, tack snälla du för bra svar. Jag får putsa lite i år och sen slakta den nästa vår. Ha en fin helg!
Huggorm
Jag kanske skall tillägga att om det är spirea som jag tror att det är, så är den två meter hög igen i augusti om man kapade i mars.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon