Full version: persika,aprikos
andreas i uppsala
Hur många timmars sol, behöver dessa? Tänkte dra och köpa något fruktigt. Har tänkt mig en plats där det är lite skuggig. Solen lyser bara från kl 5-13 på denna platsen och sedan lite mer på eftermiddagen(längre soltimmar högre upp)Det indirekta ljuset är också väldigt starkt.

Räcker det eller måste jag plantera dem på ett ännu soligare och ljusare ställe?
Cilla
För persika och aprikos skulle jag valt ett ställe med sol längre än 8 timmar. Frukterna behöver mer för att utvekla sötma som gör dem goda.

Båda två är zonknäckare för oss i Uppsala/Stockholmstrakten, men jag har sett i ditt spännande album att du kan detta med att vinterskydda växter och ge dem bra jordlägen, så det behöver väl inte sägas.

Tyvärr är de vanligaste persikosorterna frost och Anna Helena inte härdiga nog för att få vara E-planta (www.eplanta.com), de har tagits bort. Aprikos tror jag inte hamnar där innan man tar fram en riktigt härdig sort.

Aprikosträdet är för övrigt ljuvligt vackert i växtsättet. Detsamma tycker jag inte om formen på persikoträdet, men bladen är sköna liksom blommen. Persikofrukter odlade i Sverige är bland de godaste frukter som finns - ofta vitt fruktkött.
andreas i uppsala
Du vet väl att det finns aprikoser som klarar sig ända upp till de stora sjöarna i USA/kanada, där det är otroligt kallt på vintrarna. Det är en sån jag ska ha smile.gif

Föredrar också aprikos, de har ett finare växtsätt. Jag gillar inte heller persikans blad särskilt mycket, men aprikos och persika är väl ganska lika?

Det finns faktiskt aprikosträd här i uppsala, som ger frukt varje år tongue.gif och det är inte mitt eller botans
Cilla
Om du hittar en härdig aprikos i Sverige eller postorder eller något kan du väl lova att ge mig namnet + adressen? Aprikosträd vore höjden av prunuslycka att ha i sin närhet!

Jag tycker inte aprikos- och persikoträd är särskilt lika. Växtsättet på de persikoträd jag sett är långa spensliga grenar som böjs ned till marken som på pilar. Det är långt mellan sidogrenarna. Aprikosträdet har starka grenar och liknar äppelträd i växtsättet och kort mellan sidogrenar. Bladen på persika är smala, mörka och blanka och på aprikosen rundare, ljusare och lite mattare. Fast persikans blom slår nog de flesta andra prunusblommor!

Aprikos, prunus armeniaca

Persika, prunus persica

Här är enbra sajt om man vill njuta av olika prunusblom!
Mi70
Jag har en frost, och den är bara 3 år gammal men gav förra sommaren frukt första gången, 30 frukter fastän bara halva trädet blommade!

Det finns bild på den i mitt album.

Frukterna var utsökta, mycket godare än de köpta... wub.gif

Bor i Stockholm
Christer i Falköping
Det skall komma en riktigt härdig Aprikos från Kanada som heter "Harcot".
Den fanns i små mängder i bl.a. tyskalnd förra året. Så har vi tur kommer den till sverige i år.
Christer.
eml
Hur stort blir ett aprikosträd? Går det att hålla ner storleken genom att ha det i kruka? Storlek på krukan? Funderar på att ställa in det i garaget på vintern (med extralyse), men takhöjden är ju begränsad... Måste det vara frostfritt när man ställer ut det på våren om det övervintrat inomhus? Har någon erfarenhet av att ha aprikosträd i Stockholmsområdet antingen planterat ute (vintertäckning?) eller i kruka med övervintring inomhus?
Ingrid på Västkusten
Jag har funderingar på Blomkvists Plantskola i Finlad med de ryska sakerna.....Åke T har också en häftig aprikos på gång till Sverige.....

Hälsar Ingrid
kerstin z5-6
Persika beställd till växthuset, och där slipper den tydligen krussjuka -klart det går att krukodla om man kan lösa vinterförvaring smile.gif
andreas i uppsala
men att ha dem i kruka här i zon II-III, är inget kul. Det är ingen vits
Cilla
Mi70 - ditt persikoträd är ett av de finaste jag sett. Sa du att det gav 30 frukter??? Wow. Krussjuka och allt annat till trots - man kanske ska sätta ett ändå!

När blommar det hos dig? Behöver du skugga det?
Du ser ut att ha skapat goda jordförhållanden - vad använde du?
Har du vattnat och gödslat?
Har trädet krussjuka?
Vad för övriga tips kan du ge för att lyckas så bra?

Alla persikofrågor ställs härmed till dig! Hoppas du vill svara! tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon