Full version: Jordankare
magiana
Är det någon som har använd jordankare för att förankra spaljer, pergolor och sånt, istället för att gjuta fast dem? Hur stabilt blir det om det kommer en storm? Håller det?
Posse
CITAT (magiana @ 21-04-2004, 22:02)
Är det någon som har använd jordankare för att förankra spaljer, pergolor och sånt, istället för att gjuta fast dem? Hur stabilt blir det om det kommer en storm? Håller det?

Jag har aldrig testat använda jordankare, men funderat på sådana för ett skjul. Skulle dock gissa att jordankarna inte lämpar sig så bra för fristående saker, alltså sådant som kan brytas åt olika håll - de borde liksom kunna börja glappa i marken. unsure.gif
vickeva
CITAT (magiana @ 21-04-2004, 22:02)

Japp, vi har använt det till ett plank som stått i flera år nu. Det klarade t.o.m. den storm Skåne var utsatt för för några år sedan. Det är bättre än vi kunde drömma om. Det kanske beror lite på vad man har för jord, här är det lerigt, och det funkar jättebra.
Betty
Vi har metposter under staketstolparna och under stolparna till ett plank, det funkar jättebra! Jag antar att metpost och jordankare är samma sak...
magiana
Tack för svaren.

CITAT
Jag antar att metpost och jordankare är samma sak...

Det tror jag också..
Posse
CITAT (Betty @ 22-04-2004, 23:42)
Jag antar att metpost och jordankare är samma sak...

rolleyes.gif "Metpost" är ett fantasieggande ord, det låter som om det möjligen handlade om meddelanden som metaren kan få på kroken.
Eller stället som metaren befinner sig på.
Eller en mängdangivelse använd vid metning.

Men nu när jag sökt lite med Google verkar Metpost vara ett fabrikat/varumärke. unsure.gif

Se gärna också Metpost's hemsida.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon