Full version: Åkervinda
Åkervindan
Hej!
Jag har haft en halv-vacker blomma vid huset, som växt som tusan, men jag har efterhand rensat, och lagt i komposten. Ingen fara med det. Men i ren okunskap la jag sedan den komposterade jorden i potatislandet, där hela kvarteret odlar potatis osv. En gammal fin kolonilott från mitten av 60-talet.

Igår såg jag att den spridit sig till potatislandet. Min kära mor förtäljde idag namnet: "Åkervinda". När man började läsa (vilket jag gjort en hel del), får man ju lätt ångest. Vad har jag nu ställ till med??

Att rensa går inte, då förvärrar man spridningen. Att gräva går inte, eftersom rötterna går två-tre meter djupt, och täcker ca 20 kvadratmeter. Att kväva går inte, eftersom fröna överlever 20 år (testade detta dessutom ifjol. Åkervindan levde friskt vidare under täckplasten.) Återstår är Round-up, men man kan tydligen inte döda med gift, eftersom rötterna går så djupt. Men vad jag läst, så kan Round-up åtminstone "dämpa" tillväxten. Man bekämpar då efterhand allt som kommer upp.

Men hur fräscht är det att ha, bland sina grödor? Och vad kommer grannarna tycka... Ett alternativ är att lägga landet i träda, så gör tydligen endel bönder. Men här har ju grannarna pysslat sedan mitten av 60-talet. Tills jag stövlar in och klantar till det.

Jani... Om jag ställt till det för mig själv, är ju en sak, men det drabbar ju även mina grannar. Förr i tiden var detta belagt med dödsstraff. Så jäklig är åkervindan.

Är det någon på forumet som har personlig erfarenhet av åkervindan? Hur bar ni er åt? Är det idogt duttande med Round-up som gäller kommande 100 år?
Gossen Ruda
Åkervinda har jag ingen erfarenhet av men däremot snårvinda. Där hjälpte Roundup men även den är inte helt borta än. Det går dock inte att bara dutta, det är massiv bekämpning som gäller. Dvs upprepad behandling så att man får ner medlet i rötterna. Dra ihop revorna i en hög när de vuxit sig långa. Därefter upprepad sprutning med några dagars mellanrum tills bladen skrumpnar. Det går att lägga en skiva av något material under, papp eller liknande. Köper du koncentrat är det lämpligt att ha starkare koncentration, dubbel dos.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon