Full version: Silverfiskar
Christoffer
Var kan man få tag i medel mot silverfiskar?
Betty
Kontakta Anticimex.
Eva Swahn
Så här skriver Anticimex:

Silverfiskar

Angriper mat & textil. De är ljusskygga och trivs bäst där det är mörkt och fuktigt, t ex i badrum och kök. Helst lever de av socker och stärkelse. Om böcker och papper förvaras fuktigt kan silverfiskarna gnaga sönder dem.

I våra badrum är födan tämligen skral. Här lever de av tvålrester och smuts i kakelfogar. Silverfiskar i kök får däremot tillgång till ett dukat bord och är bara miljön tillräckligt fuktig så kan de massförökas här.

Silverfisken blir 10-15 mm
kryddan
Skaffa katt rolleyes.gif eller strö ut bikarbonat där du tror de kommer fram - båda varianterna har funkat för mig!!
Posse
CITAT (kryddan @ 22-04-2004, 09:57)
Skaffa katt  :rolleyes:   eller strö ut bikarbonat där du tror de kommer fram - båda varianterna har funkat för mig!!

Äter katter även silverfisk? unsure.gif
Christoffer
Jag hittade nämligen en dosa under diskbänken som det stod skulle vara mot kackerlackor och silverfiskar. Man kan inte öppna den eller nåt, så jag vet inte hur den funkar, men jag undrar nämligen var man kan köpa en sådan. Än har jag inte sett några silverfiskar i alla fall, men de kommer säkert rolleyes.gif
kryddan
CITAT (Posse @ 22-04-2004, 10:04)
CITAT (kryddan @ 22-04-2004, 09:57)
Skaffa katt  rolleyes.gif   eller strö ut bikarbonat där du tror de kommer fram - båda varianterna har funkat för mig!!

Äter katter även silverfisk? unsure.gif

Vet inte om katter i allmänhet gör det - men jag blev iallafall av med mina när min katt flyttade in - han gillar att käka diverse småkryp... och om han inte äter dem så jagar han dem iallafall: en välriktad kattass på en silverfisk = no more silverfisk rolleyes.gif
evelina
När jag bodde i USA så hade vi problem med små skalbaggeliknande kackelackor som älskade att bo i köket,dom syntes inte på dagen men om man gick upp och tände lyset på natten rasslade det till av tusentals sådana äckliga saker. Antisimex var där och sprutade det hjälpte en del.
Då köpte vi en ask som hette kackelackshotell "they check in but they never check out" som funkade kanon.
Min då treåriga son tyckte detta var hemskt han väntade varje dag på att
"bugsen" skulle checka ut. wink.gif
Susanne i Linköping
Anticimex har såna där plastdosor, funkar sisådär tycker jag.
Hampus
Tror inte det finns någon riktigt effektiv bekämpning mot silverfiskar. har du en gång fått dem så blir du inte av med dem. Inte helt åtminstone men man kan ju försöka hålla antalet i schack.

Silverfiskar är små och kommer in nästan överallt. Deras ungar är ännu mindre, beige och fasligt svåra att få syn på.

Det bästa är nog att hålla rent. Moppa och dammsuga ofta! Ställ ut dosor (går säkert att köpa på lanthandeln eller järnhandeln) där det är värst.
LindaA
CITAT (Eva Swahn @ 22-04-2004, 00:57)
Angriper mat & textil. De är ljusskygga och trivs bäst där det är mörkt och fuktigt, t ex i badrum och kök.

Jag har aldrig varit med om att silverfiskar har varit till besvär, trodde bara de åt tapetklister... vilket inte bekymrat mig som mest målar.. tongue.gif

Jag vet att min föräldrar har haft Anticimex hemma hos sig, men Anticimex har aldrig sagt något till dem om just silverfiskarna...fast det står sådär på deras hemsida...

Nu blev jag förvirrad! wacko.gif
Eva i Skåne
CITAT (kryddan @ 23-04-2004, 09:02)
en välriktad kattass på en silverfisk = no more silverfisk  :rolleyes:

.........eller en stortå blink.gif (på silverfisken alltså)

Dosorna + gift FÅR man från anticimex om man har försäkring eller hyresvärden har det. De minskar i antal, men jag undrar om man blir helt av med dem unsure.gif
Christoffer
Måste man beställa från Anticimex, eller har de en affär man kan gå till?
Eva i Skåne
Kolla i något varuhus eller liknande på hyllor för skadedjursbekämpning. Det borde finnas något liknande att köpa där, men jag vet inte säkert.

"Den bekämpning man brukar rekommendera inomhus mot myror är de här små dosorna man kan köpa och sätta ut. De innhåller en 6.5%-ig boraxlösning med riktigt mycket socker i , myrorna skall ta med det hem till boet och boraxen skall döda drottningen. Borax används också som gödningsmedel vid bor (grundämne) brist, och är inte speciellt farligt, man kan blanda till egen boraxlösning också. Säk på myror och borax så finns mer info. "

Citatet kommr från KURT i länken om myror. Jag kom på när jag läste det att dosorna mot silverfiskar även är mot myror.
Tittiluringen
*ler* min katt Panik hon är silverfisksjägaren nr 1.... springer raka vägen till badrummet (där mina fiskar bor) och tillbringar många långa stunder med att fånga dom små krypen.

Grannen tipsade en gång att man kunde spreja dom med guldfärg... då får man guldfiskar istället *asg*

Kram T-lurinen wub.gif
Copycat
Oj, oj, oj, tårarna rinner laugh.gif laugh.gif laugh.gif Jag kanske skulle testa det. Dottern har ju tjatat länge om att hon vill ha "guldfiskar". Den var bra. tongue.gif
Bettson
Silverfiskarnas "gottigaste" boplats brukar var i avloppen. Gör rent avloppsilarna ordentligt och spola med något frätande "typ propplösare".

Det är bra att ta till vana att spola avloppen i diskbänk och badrum med kokhett vatten, inte varmt, någon gång per vecka ifall man har tendens till att få silverfisk.

Storrengöring av avloppen tillsamman med en storstädning brukar faktiskt få bort de små rackarna.
MRLINDELL
Nu kommer vi in på rätt spår! Det finns en anledning till att dom finns där. Fukt som heller inte borde vara där etc. Man kan rengöra en hel del men de försvinner inte helt. Man kanske skall utreda eventuella fuktproblem. Avloppet kan ha släppt från golvet, tätringen beroende på vilket avlopp man har, ventilationen (det skall vara ventilerat och torrt efter ca 30 minuter - 1h) med dagens norm.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bennys trädgård @ 01-05-2012, 23:33) *
Slopa all denna jädrans giftmedel! rtfm.gif Det både kostar pengar och skadar miljön. Jag har ett bättre och miljövänligare alternativ:
Placera några husspindlar (gärna ett hundratal) i det rum silverfiskarna befinner sig. Efter du har gjort det och så länge spindlarna stannar kommer du aldrig ha besvär med silverfiskar igen. kompiskram.gif

Vår jättespindel i badrummet verkar då inte göra så silverfiskarna försvinner. Fast sedan har jag inget jätteproblem med dom heller, kommer lite extra om man städat dåligt.
RibesRubusVitis
Men varför ta upp ÄNNU EN åtta år gammal tråd?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bennys trädgård @ 01-05-2012, 23:52) *
Men du har ju trots allt bara EN spindel också. Skaffa fler!!

Ja en jättespindel i badrummet, här är många många fler i hela lägenheten,, är man spindelrädd då ska man inte komma hit, jag har inga ''husdjurs''spindlar dom har kommit hit av sig själv och en liten grön rackare fick typ en miljon ungar i fönstret. Trots allt finns där en och annan silverfisk i badrummet yes.gif fast man städar och sköljer av golvet med duschslangen så allt forsar ner en himla fart i brunnen så lyckas dom ändå komma tillbaka. vet inte var dom kommer ifrån.

EDIT - oj såg inte att det var en gammal tråd jag svarade i.
*Stintan*
CITAT (Bennys trädgård @ 02-05-2012, 12:11) *
Du tror inte att anledningen till att spindeln är så stor och att ni inga andra spindlar har än den i badrummet, beror på att just er jättespindel slukat i sig de andra spindlarna som vart på besök? tongue.gif

Det måste vart en angenämn syn att få se massa spindelbarn! happy.gif Vad har ni mer för spindlar i lägenheten förutom den gröna och jättespindeln (som jag antar är en husspindel)?

sos.gif ???
Snälla, har du inget vettigt att bidra denna tråden med så tycker jag du ska låta bli att ens skriva något alls.

Det kom just från rätt person. Du borde krypa tillbaka dit där du kom ifrån!
silos
CITAT (*Stintan* @ 02-05-2012, 12:24) *
Det kom just från rätt person. Du borde krypa tillbaka dit där du kom ifrån!

rotfl.gif
Bennys trädgård har visst inte ork att skriva nyam trådar utan han letar efter gammalt skåpmat! dunno.gif

herkules
silverfiskar är SÅÅÅ äckliga sad.gif
*Stintan*
CITAT (Bennys trädgård @ 02-05-2012, 16:25) *
Detta forum i ett nötskal. Ren nätmobbning är vad det är!

Det är väl det enda du pysslat med sen du kom hit thumbdown.gif
*Stintan*
Det ante mig att du inte vet vad du själv gör wacko.gif
*Stintan*
Den som bemöter andra med respekt blir bemött på samma sätt tillbaka. Hittills har jag inte sett något sånt från din sida tyvärr.
Du kan ju börja med att förklara varför du drog upp en 8 år gammal tråd ur arkivet bara för att hoppa på Gossen Ruda som du inte vet ett skvatt om.
heinrich_stubel
CITAT (*Stintan* @ 02-05-2012, 17:01) *
Den som bemöter andra med respekt blir bemött på samma sätt tillbaka. Hittills har jag inte sett något sånt från din sida tyvärr.
Du kan ju börja med att förklara varför du drog upp en 8 år gammal tråd ur arkivet bara för att hoppa på Gossen Ruda som du inte vet ett skvatt om.

Om ni ska klaga på mig när jag går OT tycker jag minsann att ni själva kan hålla er till ämnet, stintan och benny! Använd pm.
malcolm
Radar, finns på bla. Coop Forum.
silos
CITAT (herkules @ 02-05-2012, 14:38) *
silverfiskar är SÅÅÅ äckliga sad.gif

Men inga djur är äckliga!Varenda liten varelse behövs på våran underbara planet........men ibland tänker jag att vi människor är är sådana varelser som inte behövs här moder jorden.......
silos
CITAT (Bennys trädgård @ 02-05-2012, 16:25) *
Detta forum i ett nötskal. Ren nätmobbning är vad det är!

Men,ta nu inte detta så allvarligt och det är väldigt dumt att dra alla över en och samma kamm!
Här kan man faktiskt lära sig en massa både om växter,djuren och framförallt om sig själv......d.v.s om sitt eget beteende:varför man till.ex.reagerar som man gör på alla trådar med sina inlägg!

Jag tycker att detta forum är i ett nötskal hur vi människor beteer oss och inte endast i det som är negativt utan det finns så mycket positivt här så varför inte lyfta fram det istället?!

semester....jpg

CITAT (*Stintan* @ 02-05-2012, 17:01) *

Hi hi....forumets "Mästarinna" har nu talat och jag väntar med spänning på svaret! yahoo.gif
Cacki
CITAT (silos @ 03-05-2012, 09:58) *
Men,ta nu inte detta så allvarligt och det är väldigt dumt att dra alla över en och samma kamm!
Här kan man faktiskt lära sig en massa både om växter,djuren och framförallt om sig själv......d.v.s om sitt eget beteende:varför man till.ex.reagerar som man gör på alla trådar med sina inlägg!

Jag tycker att detta forum är i ett nötskal hur vi människor beteer oss och inte endast i det som är negativt utan det finns så mycket positivt här så varför inte lyfta fram det istället?!
semester....jpg
Hi hi....forumets "Mästarinna" har nu talat och jag väntar med spänning på svaret! yahoo.gif

tummenupp.gif Det är så lätt att det hamnar i skymundan av allt tjafs...
Åsså var det förstås nödvändigt att kasta lite skit också....
herkules
CITAT (silos @ 03-05-2012, 09:34) *
Men inga djur är äckliga!Varenda liten varelse behövs på våran underbara planet........men ibland tänker jag att vi människor är är sådana varelser som inte behövs här moder jorden.......

ja du solis, tur att man får tycka olika.
jag tycker att all ohyra är äcklig och vill absolut inte dela bostad med dem.
silos
CITAT (Cacki @ 03-05-2012, 11:03) *
tummenupp.gif Det är så lätt att det hamnar i skymundan av allt tjafs...
Åsså var det förstås nödvändigt att kasta lite skit också....

Lite skit gör ju livet normalt! rotfl.gif

CITAT (herkules @ 03-05-2012, 11:39) *
ja du solis, tur att man får tycka olika.
jag tycker att all ohyra är äcklig och vill absolut inte dela bostad med dem.

Visst är det så!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon