Pernillus
Vi har en silverpil som vi satte för ca 6 år sedan. Den är nu ca 5 m hög och stammen har en omkrets på ca 10 cm. Sent förra sommaren fick min man för sig att den skulle flyttas, då vi tänkte bygga växthus på samma plats. Det var mer som "överlever den är det bonus, men den måste flyttas".
Han flyttade den och försökte få med så mycket rötter som möjligt, men var ju såklart tvungen att gräva av en del. Direkt efter flytten ramlade alla blad av, men det hade vi räknat med. Den vattnades varje dag med ofantligt stora mängder vatten.
Nu verkar det som om de flesta grenar är döda, men det kommer gröna skott från stammen och nån gren kommer det bladknopp på.
Min arbetskamrat rådde oss att kapa alla grenar och bara lämna stammen.
Vad har ni för råd? Är den utom allt hopp?

(Vi bor i zon 6)
Huggorm
Jag hade inte kapat något i detta läge, den behöver allt levande som finns kvar. Varje löv den lyckas pressa fram kommer behövas för att ta emot solens strålar.
Gunilla T
Håller med Huggorm, var rädd om det lilla liv som finns. När det gäller bevattning så var lite återhållsamma, träd, buskar som saknar blad orkar heller inte ta upp mängder med vatten och rötterna ruttnar. Vattna lagom tills den börjar bilda nya blad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon