Tesa
Jag har varit jätteorolig för att den inte skulle ha klarat vintern...den skall ju inte vara så härdig...men idag fick jag se att det kommer små, små skott nere i...
Måste plantera den nån annanstans för nu står den mitt i solen och den vill ha det skugigt har jag förstått....men hur vill den ha det för övrigt, jag skulle vilja ge den så optimala förutsättningar som möjligt.
Bengt i Särö
Hej Tesa.
Vaxklockan bör planteras i humusrik jord telexsempel Hasselfors Planteringsjord,gräv en grop 30-40 cm djup omkring 30 cm bred fyll den med planteringsjord och plantera vaxklockan där,den tycker om halvskugga
den bör täckas på vinten.
Det finns två sorter den vanliga är Kirengeshoma palmata och den andra
är Kirengeshoma koreana den senare är härdigare och växer bättre.
Hälsningar
Bengt i Särö
Tesa
Tack så mycket, Bengt
...då skall jag fixa till det lite för den, för just nu står den i ganska så kompakt lerjord... men eftersom den trivs i humusrikjord då så antar jag att den kanske vill ha det lite mer väldränerat än den har nu....
Jag har K. palmata, var finns den andra att få tag på?? frö eller plantor.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon