Full version: Stampen går dåligt
Gossen Ruda
Nu har Odlas ägare ansökt om rekonstruktion, vi får se hur det går.
Mjärden
Innebär det att Odlas kommersiella verksamhet går dåligt och om det går så långt att bolaget går i konkurs så släcks detta forum ner för gott ?

I så fall blir det ett hårt slag för de nålstickande damerna och målarn, som ingenstans har att lägga ut sina promemorior och Gossen själv vad skall du lägga ut din japaninfo och jag själv, vad skall jag diskutera politik och aktuella händelser och övriga som trivs här på forumet.
Det skulle vara ganska tråkigt om detta forum gick i graven, vitalt i många stycken både vad gäller själva ämnesområdet och det vid sidan om.
RibesRubusVitis
Odla verkar ha gått med förlust flera år i rad:

http://www.ratsit.se/5567259493-ODLANU_i_Sverige_AB

Sök på bokslut och nyckeltal
malarmaster
CITAT (Mjärden @ 23-05-2016, 18:56) *
Innebär det att Odlas kommersiella verksamhet går dåligt och om det går så långt att bolaget går i konkurs så släcks detta forum ner för gott ?

I så fall blir det ett hårt slag för de nålstickande damerna och målarn, som ingenstans har att lägga ut sina promemorior och Gossen själv vad skall du lägga ut din japaninfo och jag själv, vad skall jag diskutera politik och aktuella händelser och övriga som trivs här på forumet.
Det skulle vara ganska tråkigt om detta forum gick i graven, vitalt i många stycken både vad gäller själva ämnesområdet och det vid sidan om.

Jag har flera andra sajter att diskutera på,sajter där det finns betydligt flera användare som dessutom är intresserade av samhällsfrågor.
visst är det tråkigt om odla läggs ner men ärligt,här är ju så liten aktivitet så det spelar egentligen ingen roll.
bara förvånad att ägaren låtit sajten vara kvar men å andra sidan har det väl knappast lagts några direkta pengar på den.
Man har alltså begärt rekonstruktion av koncernen Stampen. Det betyder att man alltså kollar om det finns delar som går att driva vidare med ekonomi.Om det visar sig vara fallet läggs alltså olönsamma delar ner alternativt säljs och banken får sitta emellan med förluster.De delar som bedöms vara livskraftiga fortsätter,ev med ny ägarbild.
Bedöms dock ekonomin vara så dålig så att bolaget trots nedskärning inte kan bli lönsamt så blir det konken.

då säljs ju allt och oftast styckas det upp i småposter. hur odla ligger till här kan inte jag bedöma men har det gått med förlust i flera år lär det bli nedläggning. Sajten odla lär i så fall försvinna då det knappast ger några inkomster för någon att driva en sajt utan besökare/reklamintäkter.
vad jag förstått har sajten fått vara kvar endast på att man genom den kan få ut reklam samt att trädgårdsforumet trots allt fortfarande kan ge besökare hjälp i trädgårdsfrågor.
Men forumet som sådant är ju övergivet sedan länge av ägaren

Gita
CITAT (malarmaster @ 23-05-2016, 20:42) *
Jag har flera andra sajter att diskutera på,sajter där det finns betydligt flera användare som dessutom är intresserade av samhällsfrågor.
visst är det tråkigt om odla läggs ner men ärligt,här är ju så liten aktivitet så det spelar egentligen ingen roll.
bara förvånad att ägaren låtit sajten vara kvar men å andra sidan har det väl knappast lagts några direkta pengar på den.
Man har alltså begärt rekonstruktion av koncernen Stampen. Det betyder att man alltså kollar om det finns delar som går att driva vidare med ekonomi.Om det visar sig vara fallet läggs alltså olönsamma delar ner alternativt säljs och banken får sitta emellan med förluster.De delar som bedöms vara livskraftiga fortsätter,ev med ny ägarbild.
Bedöms dock ekonomin vara så dålig så att bolaget trots nedskärning inte kan bli lönsamt så blir det konken.

då säljs ju allt och oftast styckas det upp i småposter. hur odla ligger till här kan inte jag bedöma men har det gått med förlust i flera år lär det bli nedläggning. Sajten odla lär i så fall försvinna då det knappast ger några inkomster för någon att driva en sajt utan besökare/reklamintäkter.
vad jag förstått har sajten fått vara kvar endast på att man genom den kan få ut reklam samt att trädgårdsforumet trots allt fortfarande kan ge besökare hjälp i trädgårdsfrågor.
Men forumet som sådant är ju övergivet sedan länge av ägaren

Stampen äger ju också Sveriges största internetforum "Familjeliv.se". Nu vet jag inget om hur "Familjeliv" går ekonomskt. Men lite konstigt vore det om "Familjeliv.se" försvann./läggs ner.

Mjärden
Det som är bra med odlas forum är att det inte är aggressiv marknadsföring, man slipper alla automatiska reklamrutor/filmer, som finns i tex grannforumet om trädgård.

Vore jag i Odlas ledning skulle jag nischa mig mer och erbjuda ovanliga växter för trädgård/odlare och då kanske man även fick beställning på traditionella trädgårdsprodukter som bonus.
*Stintan*
CITAT (Mjärden @ 23-05-2016, 23:48) *
Det som är bra med odlas forum är att det inte är aggressiv marknadsföring, man slipper alla automatiska reklamrutor/filmer, som finns i tex grannforumet om trädgård.

Vore jag i Odlas ledning skulle jag nischa mig mer och erbjuda ovanliga växter för trädgård/odlare och då kanske man även fick beställning på traditionella trädgårdsprodukter som bonus.

När Odla vr ett välbesökt och aktivt forum vimlade det av irriterande reklam. Numera verkar dock reklamintäkterna sinat. Stampen led tydligen av köphysteri och förköpte sig. Jag undrar fortfarande vad som fick dom att köpa Odla. Har ju inget i tidningsbranchen att göra kan man tycka men gav kanske eftertraktade reklamintäkter då det begav sig.
Gossen Ruda
Man försökte bli stora och förköpte sig. Själva GP går dock bra så man kanske skalar bort saker som går dåligt. Odla t.ex.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Ja dom förköpte sig. Jag tycker också att GP har blivit mycket sämre.
Gita
CITAT (Gossen Ruda @ 24-05-2016, 09:40) *
Man försökte bli stora och förköpte sig. Själva GP går dock bra så man kanske skalar bort saker som går dåligt. Odla t.ex.

Är du säker på att GT verkligen går särskilt bra?
För min del tror jag att prasseltidningens närstående död är det som mest tynger Stampen som ju äger en massa lokaltidningar runt om i landet. De yngre generationerna läser inte tidningar längre, de har telefon och surfplattor i stället. Har nyligen åkt tunnelbana/metro i ett par av Europas större städer och det som slog mig var att ingen läser prasseltidningen under resan längre, inte ens gratistidningarna.
Odla-forums omsättning är ju bara en droppe i havet, alltså inga större pengar/förluster där.
Gita
Gossen Ruda
Att GP går bra stod i tidningen så jag tror på det. Mer än på dig.
Gita
CITAT (Gossen Ruda @ 24-05-2016, 10:49) *
Att GP går bra stod i tidningen så jag tror på det. Mer än på dig.

Så du tror alltså på en framtid för "prasseltidningen"?
Gita
Mjärden
Jag hade aldrig hört talas om Stampen innan rubriken på den här tråden dök upp. Jag trodde att det hade något med pantbanken att göra......... wink.gif
*Stintan*
CITAT (Mjärden @ 25-05-2016, 00:26) *
Jag hade aldrig hört talas om Stampen innan rubriken på den här tråden dök upp. Jag trodde att det hade något med pantbanken att göra......... wink.gif

För mig har Stampen alltid varit en jazzpub i Sthlm. Alltså något helt annat än det krisdrabbade företaget och som jag inte heller hade hört talas om innan de köpte Odla.
malarmaster
CITAT (Gossen Ruda @ 23-05-2016, 18:17) *
Nu har Odlas ägare ansökt om rekonstruktion, vi får se hur det går.

kollade upp ägarbilden på odla.

Stampen sålde Odla under 2015. Ägs nu av ADLIBRIS-gruppen som i sin tur ägs av Bonnier.
Adlibris har flera e-handelsföretag bl.a discshop.

Odla berörs därför inte av Stampen-rekonstruktionen.

Dock verkar det som att de "nya" ägarna inte bryr sig om själva forumet utan vill utveckla själva handelsdelen.
de har ju ägt odla en tid nu och inget händer på forumet. Ulf
*Stintan*
Hum känns som det finns nånstans i bakhuvudet nu när jag hör det.
Gossen Ruda
Jaha, det var nytt för mig men kanske lite bättre ägare än Stampen. Kanske. Beträffande namnet Stampen så heter stadsdelen där GP ligger detsamma. Har fått namn av en klädstamp som en gång låg här. Då kan vi avsluta den här tråden.
Gita
Iquote name='Gossen Ruda' date='25-05-2016, 09:05' post='1728873']
Jaha, det var nytt för mig men kanske lite bättre ägare än Stampen. Kanske. Beträffande namnet Stampen så heter stadsdelen där GP ligger detsamma. Har fått namn av en klädstamp som en gång låg här. Då kan vi avsluta den här tråden.
[/quote]
Är inte så säker på att tråden avslutas för att du säger så. Det är faktiskt så att i stort sätt alla tidningar och tidningskoncerner utom Dagens Nyheter går rejält back. Vi lär de närmaste åren se många tidningar läggas ner Intressant är väl hur detta påverkar vanlig människor, samhällsinformationen och vad som händer med journalistiken när vi får förlita oss på mycket snabbare digitala medier.
Gita
Mjärden

Det är faktiskt så att i stort sätt alla tidningar och tidningskoncerner utom Dagens Nyheter går rejält back.
Gita
[/quote]
Ursäkta, Gita, är det en felskrivning eller skriver du "i stort sett" som "i stort sätt"?
Gita
CITAT (Mjärden @ 25-05-2016, 19:18) *
Det är faktiskt så att i stort sätt alla tidningar och tidningskoncerner utom Dagens Nyheter går rejält back.
Gita

Ursäkta, Gita, är det en felskrivning eller skriver du "i stort sett" som "i stort sätt"?

Hmmm...så klart menar jag "i stort sett" m.a.o. en felskrivning. Ändrar iofs inget i sak
Gita
RibesRubusVitis
Om de nya ägarna är samma som driver Allt om Trädgårds forum, så kan man möjligen glädjas åt att de i dagarna håller på att förnya detta. Då kunde Odlas komma härnäst. Plantskoledelarna går ju redan hand i hand:

http://www.alltomtradgard.se/forum/tradgar...inne-dar-225148
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon