Full version: Är detta kirskål?
Risthuset
Hej!

Har massvis av vad jag tror är kirskål, i en backe precis bakom huset och även i en rabatt i trädgården.
Jag har hört att kirskålen är ätbar. Men jag vill gärna vara säker på att det är just kirskål och ingen av de andra växterna som den kan förväxlas med.
Är det någon här som kan ge mig lite hjälp på traven?

[attachment=85165:Kirsk_l.gif]

Hälsningar Susanne
Gossen Ruda
Är det massvis är det säkert kirskål. tongue.gif Jo, den är ätbar men bara unga blad, de blir snabbt beska när de växer upp.
Eva i Västerås
Dom är goda medan dom är blanka på ytan, även om dom ser utväxta ut.
Risthuset
Tack för svaren rolleyes.gif Då vågar jag nog testa dem till maten.

Mjärden
Jag fick ta över ett hallonland för tre år sedan och det var fullt med kirskål i det. Jag grävde upp så mycket jag kunde och lade på ett särskilt ställe i skogen, INTE i komposthögen. Förra året fortsatte jag bekämpningen och avslutade i höstas med att gräva upp och vända jorden. Nu i vår har jag använt en grep och lyft upp jorden och silat ner den och plockat upp kirskålsplantor med långa rötter. Det har gått drygt en vecka sen dess, men likaväl har några plantor tittat fram, mao ett hästjobb att bli av med kirskål. Fortfarande har jag kvar en bit av hallonlandet, som är obehandlat och där frodas kirskålen fritt och blir avslagen med lien en gång per år. Där skulle man kunna plocka blad och använda i matsyfte i så fall, men frågan är om den kulinariska upplevelsen är så stor att det är värt besväret ? Alternativet är att denna del arbetas igenom på samma sätt som den andra delen i syfte att bli av med kirskålen för gott. confused.gif

Till detta har kommit att jag precis tagit över min grannlott, då ägarna inte ville fortsätta detta år. I ena kanten finns ett stråk med kirskål, som ligger farligt nära min blomhörna och jag planerar att ge stråket samma behandling som skett i mitt hallonland. Kirskål hör inte hemma i kolonilottsodling utan får hålla till på annat håll.
catlady
Enligt min erfarenhet kan du föra konstant krig mot kirskålet och ändå ha mer än hela familjen kan äta dagligen... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon