Full version: Växtkomposition
Hannala
Hej!

Jag håller på att göra i ordning framsidan på vårt radhus, gången upp mot huset kantas av en lavendelhäck som jag planterade förra året och som har tagit sig riktigt fint.

Tanken är nu att lavendelhäcken ska vika av och rama in en större planteringsyta. Så nu till frågan, jag har tänkt mig att plantera rosor (Nevada) och ha vintergröna som marktäckare. I planteringsytan tänkte jag även komplettera med läkesilverax i två-tre grupper.

Vad tror ni, låter det som en bra komposition? Tager tacksamt emot förslag och idéer från er!
Gunilla T
Det är alltid svårt att ge förslag när man inte ser platsen eller hur stor planteringsytan är. Läkersilverax blir stora och höga och riskerar att täcka både rosor och lavendel om några år. Vintergrönan är ett ogräs som kommer att nästla sig in i alla andra växter och den håller sig inte inom rabattens gränser, du kommer att ångra dig om du planterar in den. Man måste inte ha marktäckare, rosor och lavendel kommer bäst till sin rätt om de får synas och växa vackert och inte någon marktäckare som distraherar intrycket och gör det hela plottrigt.
Åsa, mälardalen zon 2
De lär nog inte täcka nevada den blir enorm 2-3m hög minst här i stockholmstrakten längre söderut ännu högre och den får långa grenar som böjer sig i bågar så den blir mycket bred med. Blommar på försommaren med stora enkelblommande vita blommor så hela busken ser ut som ett stort vitt berg. Blomningen är dock rätt snabbt över och sedan kommer några enstaka blommor under sommaren och är det varmt blir de en aning rosa. Jag älskar verkligen nevada men planterar man ihop med lavendel vill man väl att rosen blommar samtidigt som lavendeln så jag skulle välja en remonterande ros istället.
Krokodilen
Vi har en rabatt omgiven av en lavendelhäck med rosa pioner innanför. Fantastiskt vackert, synd bara att pionens blomningstid är så kort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon