z11
Vi planterade barrotade måbärsplantor förra våren (-15). För några veckor sedan beskar vi dem och nu är de riktigt gröna och blommar rikligt….men bara vissa. Varför har bara vissa blommor och inte andra?
Åsa, mälardalen zon 2
Du beskar dem ju, ofta klipper man ju bort blommorna då, så på de plantorna kanske du lyckades klippa bort alla blomanlag.
z11
De som blommar har blommor längs hela plantan och vi beskar dem till 20 cm. Jag tror inte att vi beskar bort alla blomanlag. Tycker även att de plantor som inte blommar har lite större blad.
Bifogar Bilder
Huggorm
Plantorna är ännu unga och knappt könsmogna. Nästa år blommar nog flera eller kanske alla. Att de som inte blommar har större löv beror på att de kan lägga all energi på de istället för blomningen. För övrigt ser plantorna frodiga och fina ut så jag tror inte du behöver oroa dig.
z11
CITAT (Huggorm @ 26-05-2016, 13:28) *
Plantorna är ännu unga och knappt könsmogna. Nästa år blommar nog flera eller kanske alla. Att de som inte blommar har större löv beror på att de kan lägga all energi på de istället för blomningen. För övrigt ser plantorna frodiga och fina ut så jag tror inte du behöver oroa dig.

Tack! Ja så är det nog, det är bara att ha lite tålamod. Vi ser ju fram emot en tät och fin häck smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon