Paxman
Hej!

På vår tomt står ett träd som är mycket vackert, speciellt nu när det blommar. Vi vet inte vad det är för träd, men en granne pratade om att det är något "kinesiskt"...kan det ha varit kinesiskt äpple? (Fast det är väl apelsin som kallas kinesiska äpplen?).

Grannen hade ett träd av samma sort, jag skriver "hade" eftersom de tagit ned det pga att de fått någon sjukdom. Tyvärr verkar vårt träd också vara drabbat av denna sjukdom säger grannen, som känner igen symptomen.

Trädet har en hel del kala grenar och båda stammarna har stora sår i barken där man ser kärnvirket, och detta ser inte friskt ut. Dock har trädet skjutit upp några rejäla skott allra längst ned där stammen möter marken och dessa ser väldigt friska ut.

Frågorna är alltså:

Vad är det för träd och kan skotten som kommer upp vara friska, och därigenom ge oss ett nytt träd på samma plats?

[attachment=85178:IMG_0160.jpg]

[attachment=85179:IMG_0161.jpg]
Ber om ursäkt för dålig fokus...det är omöjligt att se på telefonen när det är starkt solljus.

[attachment=85180:IMG_0162.jpg]
Skotten som kommit upp. Dessa kommer ur stammen, så även om det är gröna löv så är de garanterat från trädet.

Mvh
Fred
Gunilla T
Jag är inte alldeles säker men om du googlar på Craetagus rosenhagtorn så kan du själv bedöma om du känner igen ditt träd. Rosenhagtorn är ett träd som är drabbat av många sjukdomar, rost, svampangrepp och päronpest t.ex. Trädet ser väldigt skadat ut i barken och de skott som kommer långt ner på stammen kan aldrig växa upp till ett vackert träd.

Åsa, mälardalen zon 2
Blommorna tycker jag mera ser ut som någon apel möjligtvis någon rosenapel. Ser rätt skadat ut på stammen och möjligtvis felbeskuret förr i tiden så det är nog såhär trädet kommer se ut.

Tveksamt ifall skotten kommer ge något nytt träd dessa sorter brukar ju ympas.
Paxman
Tack så mycket för svaren!

En bildgoogling på "rosenapel" gör mig ganska säker på att det är korrekt. tummenupp.gif Gick ut och tog lite fler bilder då det är bättre fotoförhållanden idag (mulet).

[attachment=85181:IMG_0167.jpg]
Blommorna med bättre fokus.

[attachment=85182:IMG_0168.jpg]
Bladen.

[attachment=85183:IMG_0169.jpg]
Ena stackars stammen

[attachment=85184:IMG_0171.jpg]
Andra stackars stammen

Tidigare ägare av vårt hus/tomt verkar inte ha varit så ambitiösa när det gäller trädgården, så allt var väldigt vildvuxet och risigt när vi flyttade in för snart tre år sedan. Vi jobbar på att ta tillbaka kontrollen och vi försöker successivt lära oss hur alla olika växter ska skötas.

Det känns som att det bästa för oss nu är att ge trädet "vård i livets slutskede". Ta bort skotten samt döda grenar och kanske täcka för hålen i stammen (?). När trädet till slut ger upp helt så får vi plantera något nytt...kanske en ny rosenapel. Vad jag snabbt läst mig till nu så är de ganska motståndskraftiga normalt sett och vi tycker att det är mycket vackert träd! smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag skulle mest ta bort fult och skadat och absolut inte täcka igen några sår, då brukar det bli röta där. Träden klarar sig oftast bäst på egen hand utan att vi är där och kladdar.

Många aplar kan leva länge trots skador.
Stefan A
Jättevackert träd! Kul att det är tvåstammigt! På bilderna ser man inga spår av sjukdom, bara de gamla barkskadorna som jag bara tycker ger trädet karaktär! Bort med stamskotten så att man tydligare ser stammen och skadorna! Många utropstecken blev det ;-)
Gossen Ruda
Om nu dessa träd brukar ympas är nog skotten som kommer upp från grundstammen och inte rosenapel. Den kala veden har tydliga spår av insektsangrepp från någon liten skalbagge. Sekundära angrepp och inget som startat förfallet. För övrigt har jag inget mer att säga än tidigare inlägg.
Paxman
Tack för alla uppmuntrande svar!

Idealet skulle givetvis vara att det befintliga trädet får stå kvar, och leva länge om det klarar det. Även jag gillar gamla träd med stora skador som ändå lever. Det är fascinerande att se hur mycket livsvilja som finns i många växter.

Jag är uppväxt med ett äppelträd som fick en gran över sig så det klövs i två bitar. Detta hände på 60-talet och det trädet ger fortfarande mycket frukt varje år! smile.gif

Nu ska jag läsa på om hur, och när, en rosenapel vill bli beskuren! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon