Full version: Myror
Mjärden
Jag har två olika sorters myror i min kolonilott. Först svartmyror i ena kanten, där jag sått morötter och palsternackor. De höll till där förra året också, men mest i gången mellan två odlingsbänkar. Jag täpper till hålen och trycker till jorden med jämna mellanrum, vad kan man mer göra, vill inte använda kemiska medel mot dem med risk att det kan komma över i morötterna/p-nackorna.

I min högbänk upptäckte jag "pissemyror" när jag grävde upp för planering. De hade redan hunnit lägga ägg i ett parti hästgödsel under och myror och ägg kom upp vid planteringen. Får se om jag oroade dem tillräckligt så att de flyttade eller om de återställer sitt "bo" efter skadegörelsen. Är dessa myror lika svåra att bli av med som svartmyrorna.
Gossen Ruda
Nej, pissmyror har små bon och brukar ofta försvinna av sig själv efter ett tag.
Mjärden
Jag har hört att om man häller kokhett vatten i gångarna, så dör de, men det känns lite väl grymt att skålla ihjäl de små kräken. sick.gif
Eva i Skåne
Det senaste tipset jag hörde mot myror var krossad, torkad majs (typ opoppad popcorn) eller grovt majsmjöl, t ex polenta.
Myror lär älska majs, men kan inte smälta den så efter några dagar ska antalet ha minskat avsevärt.

Annars finns gamla tips med kanel, salt, svartpeppar mm som dom skyr. Även att hälla ut Fun light-"saft" ska hjälpa.

Kanel har jag provat på terrassen med gott resultat.
Margaretha
Vi har haft besvär med myror inomhus i ett hörn i vår kolonistuga i många år. Myrdosor har inte gjort någon nytta alls, men förra sommaren fick jag tips om kanel och det har gjort under! I år har jag använt majsmjöl utomhus och det verkar också effektivt precis som Eva säger, så prova!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon