starlady
Som nybliven husägare (efter en livstid i lägenheter) har jag gått och blivit med två väldigt fina, trädgårdsarkitektanlagda, perennplanteringar. Tyvärr var inte förra husägaren särskilt trädgårdsintresserad och dennes kommentar om att "trädgården är såå lättskött, två timmar på våren och två på hösten bara" fick mig att redan före köp inse att det egentligen betydde "vi har inte skött om den alls, hur skönt som helst". thumbdown.gif

Det som från början var två bolltujor har nu växt ihop till ett stooort tujamonster. Jag har aldrig varit särskilt förtjust i tujor generellt och mina är ruskigt fula. Dessutom försöker de växa ut över och kväsa alla mina andra fina perenner så.. jag vill ta bort dem.

Hur går jag till väga?

/trädgårds-newbie
Huggorm
Thujor är bara att såga ner, de dör och kommer varken skicka rotskott eller stubbskott.
starlady
Okej, vad bra. Men om jag vill plantera något annat där, behöver jag inte få bort rötterna då?
Aqvakul
Jo, antingen gräva eller avvakta några år tills de ruttnat...
Huggorm
Om det inte går att plantera mellan rötterna är det bara att kavla upp skjortärmarna och ta fram spaden. Men går det att plantera mellan så är det utmärkt, det är ju så det går till i naturen hela tiden. Ytterst sällan ett frö spirar där det inte finns rötter runt omkring. Det kan till och med vara en fördel, för när de mindre rötterna börjar ruttna, vilket borde ske inom ett eller två år, så bildar de en enkel väg som de nya rötterna kan ta genom jorden.
Åsa, mälardalen zon 2
Är det bara 2 thujor skulle jag ta fram spett, såg, spade och gräva bort så mycket av rotsystemet som möjligt. Finns ju stubbfräsar att hyra men det brukar kosta rätt mycket och tar ju en hel del jobb och tid att bara frakta till trädgården + nån som kan använda den kan behövas med om man inte kan det själv, så det är nog mera aktuellt ifall man tar bort en lång thujahäck el dyl.
starlady
CITAT (Huggorm @ 28-05-2016, 13:32) *
[...] går det att plantera mellan [tujaroten och övriga perenner] så är det utmärkt, det är ju så det går till i naturen hela tiden. [...] Det kan till och med vara en fördel, för när de mindre rötterna börjar ruttna, vilket borde ske inom ett eller två år, så bildar de en enkel väg som de nya rötterna kan ta genom jorden.

Kanon! Det blir nog det jag försöker mig på nu! Klippte ner och "stammade upp " (eller vad man nu kallar det när det är en klottuja som verkligen inte bara har EN stam) båda tujorna rätt så hårt igår och den ena blev inte sååå illa, så den kanske får bli kvar ett tag till och så får vi se hur den återhämtar sig.

Den andra tänker jag såga ner och byta ut bara jag kommer på vad tusan jag ska ha där istället... Inte helt lätt när man som jag inte ens har sett planteringen genomföra en hel säsong ännu. confused.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon