Jag har en jättestor pipranka som det vuxit mest ogräs och sly under. Det är nu bortrensat och jag vill hitta nåt nytt att plantera intill piprankan. Jag vill bara försäkra mig om att det jag väljer inte gör det svårt för piprankan eller vice versa. Det är en ca 50 cm bred rabatt mellan en mur och en stenläggning. Jag hade tänkt plantera prydnadsrabarber där, kan det fungera? Är det dumt att gräva planteringsgropar nån halvmeter från piprankans stam? Stor risk att skada rötterna?
Gunilla T
28-05-2016, 06:28
50 cm bred rabatt är inte mycket för så kraftigväxande växter. Kan det vara flikrabarber du menar? Det är en växt som blir väldigt stor och täcker marken med sina blad, ett sätt att konkurrera ut annan växtlighet. Att gräva så nära piprankan innebär säkert att du skadar dess rotsystem. Om du måste ha något i närheten så välj i så fall någon mindre växt som inte konkurrerar lika mycket med den vackra piprankan.
Piprankan föredrar ju lite fuktigare mark att växa i , rabarberblad täcker marken ganska effektivt.
Tack!
Rabatten är visst snarare en meter bred, slarvade lite när jag skrev meddelandet. Jag tänker att piprankan även har rötter ut under stenläggningen och får vatten där också? Undrar hur långa rötter den har, den är som sagt väldigt stor, den växer över en spaljé och ett tiotal meter upp i en ek. Kanske jag kan gräva lite försiktigt en meter från piprankans stam?
Ja det var flikrabarber jag tänkte på, tycker det skulle vara fint med något med stora lite flikiga blad där. Kanske rodgersia kan funka annars? Några förslag på andra växter som inte konkurrerar med piprankan?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.