Ålgryte
Mitt stackars päronträd har 2 gånger blivit helt nedsågat de senaste 10 åren. Det är envist och skjuter nu nya skott från stubben
Jag inser dock att jag inte vill vänta ytterligare 6 år tills det har vuxit sig så stort att det blommar och vill nu helt ta bort det! Under de senaste 10 åren har det aldrig burit frukt men haft päronrost. Det finns barrträd i kvarteret...

Hur gör jag? Att gräva upp det blir svårt eftersom det står knepigt till och enklast skulle vara om jag på något sätt kunde döda stubben. alien.gif
Kan jag använda Round-up, kopparspik eller eko-plugg? Trädet höggs senast ner i oktober -15.
Huggorm
Kopparspik är inte speciellt effektivt och ecoplug är en dyrare variant av roundup. Använd det sistnämnda, det kommer i en flaska och kan penslas på löven. Eller ännu hellre, kapa stubben ytterligare en centimeter lägre så du får fram en färsk yta, så kan du pensla rakt på kambium, innerbarken. Strunta i veden, det är näringsbanorna i kambium man vill åt. Eller bara ta en svart plasthink, vänd och ställ över stubben i ett år eller två så skotten inte får ljus. Eller lägg en dagstidning över stubben och täck med jord för samma effekt.
Ålgryte
Tack Huggorm för tipsen!

Jag provar med det enklaste - täcker stubben tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon