Luppen
Planterade ett körsbärsträd för 1, 5 mån sen... Nu finns knappt några blad kvar, det är myror, larver och nåt mer som äter på det.
Vad göra?
Gräva upp och kasta? Klippa bort allt? Finns det nån räddning??
Åsa, mälardalen zon 2
Träd klarar insektsangrepp unga träd är dock lite känsligare nej du ska inte ta bort blad då är ju du ett större skadedjur som sliter bort blad och gräva upp ett träd när de får ohyra är inte nån bra metod heller för då kommer du aldrig lyckas ha ett träd mer än några månader. Det du ska göra är att vattna trädet regelbundet samt plocka bort larverna och mosa lössen på ett litet träd kan man lätt göra det för det är inte så stort, när det blir större klarar det kalätningar mm. bättre. Nästa år kolla trädet regelbundet och kläm larver/löss när du börjar se dem. +Glöm inte vattna från mycket tidig vår, löss älskar träd som fått för lite vatten för de får högre sockerhalt i bladen.
Luppen
Tusen tack för svar!!
Jag tycker att jag vattnat ordentligt men då borde jag alltså vattna ännu mer? Finns det risk att övervattna?
Åsa, mälardalen zon 2
Ge en rejäl rotblöta så det blir blött riktigt långt ner i marken ca 2ggr i veckan vid varm väderlek och kanske bara nån gång i veckan när det är kallare. Har du sandjord kan du behöva vattna oftare. Om du har planterat trädet där det är mycket dålig dränering kan det ju bli för mycket vatten det vill ju inte stå i en swimmingpool så ja då kan det finnas risk för övervattning.
eskil43
Av nyplanterade fruktträden som misslyckas helt eller utvecklas/mår dåligt har 70-99 % stått för blött/syrefattigt. Att rekommendera mera vatten till snart sagt alla problem som förekommer på växter är för mig en fullständig gåta, jag rekommenderar alla bevattnings ivrare att utföra en liten test: tag en hink vatten- sänk huvudet i hinken tre minuter-gör detta två gånger i veckan- efter tremånader utvärderar man effekten av behandlingen. Eskil43
Gunilla T
CITAT (eskil43 @ 01-06-2016, 10:44) *
Av nyplanterade fruktträden som misslyckas helt eller utvecklas/mår dåligt har 70-99 % stått för blött/syrefattigt. Att rekommendera mera vatten till snart sagt alla problem som förekommer på växter är för mig en fullständig gåta, jag rekommenderar alla bevattnings ivrare att utföra en liten test: tag en hink vatten- sänk huvudet i hinken tre minuter-gör detta två gånger i veckan- efter tremånader utvärderar man effekten av behandlingen. Eskil43

Har du en källa till det påståendet?
eskil43
Ja, faktiskt- en plantskoleodlare sedan 1965, med mycket omfattande praktiskt odlings erfarenhet av vedartade växter (då i flera miljoner plantor) både som containerodlade, men framförallt på friland. Jag har även fört statistik av kundernas misslyckanden under många år, framför alt under tiden 1988 till 2008. Hälsningar Eskil43
Gunilla T
CITAT (eskil43 @ 02-06-2016, 18:30) *
Ja, faktiskt- en plantskoleodlare sedan 1965, med mycket omfattande praktiskt odlings erfarenhet av vedartade växter (då i flera miljoner plantor) både som containerodlade, men framförallt på friland. Jag har även fört statistik av kundernas misslyckanden under många år, framför alt under tiden 1988 till 2008. Hälsningar Eskil43

Okej, tack för ditt svar men det jag var ute efter var en systematisk och dokumenterad undersökning eftersom som du angav så precisa siffror. För att veta vad misslyckandet beror på måste man konstatera det på plats men det kanske du gjorde?

Jag vet att det inte är så ovanligt att man gräver en planteringsgrop i tung lerjord och planterar växten där, möjligen fyller man botten med grus vilket bara förvärrar saken, allt vatten samlas i en sådan fördjupning och växten drunknar. Väldränerat är viktigt och då kan/bör man också vattna ordentligt vid nyplanteringar.
eskil43
CITAT (Gunilla T @ 03-06-2016, 07:47) *
Okej, tack för ditt svar men det jag var ute efter var en systematisk och dokumenterad undersökning eftersom som du angav så precisa siffror. För att veta vad misslyckandet beror på måste man konstatera det på plats men det kanske du gjorde?

Jag vet att det inte är så ovanligt att man gräver en planteringsgrop i tung lerjord och planterar växten där, möjligen fyller man botten med grus vilket bara förvärrar saken, allt vatten samlas i en sådan fördjupning och växten drunknar. Väldränerat är viktigt och då kan/bör man också vattna ordentligt vid nyplanteringar.

Och hur mycket vatten är 'vattna ordentligt vid nyplantering'? Och när ska man vattna vid nyplantering?
Att konstatera att växten har dött/tagit skada av syrebrist behöver man inte besöka planteringsplatsen, det räcker utmärkt att man ser växten.
Du kan fundera lite på följande frågeställning; vilken detalj av dessa tre är viktigast för en lyckad etablering; Rikligt med vatten - tillräckligt med näring- syre i jorden.
Hälsningar Eskil43
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon