Full version: Bladlöss
Tomace83
Hej,. Jag har köpt en pallkrage som jag har lite växter i köpta på plantagen. Liksom förra året då jag köpte växter där så medföljer bladlöss. Kämpade mot dessa men det slutade med att växten dog. Jag kör med såpablanding enligt blandninginstruktioner. Men bladen verkar ju inte alla gilla detta. Har en gojibärbuske och en buske med amerikanska blåbär. Sprutade igårkväll för ca 5:e gången. Klämmer bladlöss med fingrar varje dag och sprutar kanske var 4:e. Men idag när jag kom hem så hade många blad blivit bruna och ramlar av (var ju ganska varmt idag) sen när jag vattnar så blir det ju skum i jorden. Jag lyckades inte få bort lössen förra året utan skadade bara växten när jag använde såpa. Så hur gör ni? Lämnar jag växten en vecka så kryllar der ju av dem. såpa verkar ju bara ta död på levande lössen men även skada bladen. Hoppas växterna återhämtar sig. Prövade även med bekämpningsmedel från plantagen men det tog ju knappt död på lössen alls.

Alla tips är välkomna
/ Tommy
Anglie
Följer tråden med intresse då jag fick samma resultat av såpavatten på ett av mina äppelträd. Sprejade enbart kvällstid enligt rekommendation för att bladen INTE skulle brännas.

I år har trädet dessutom haft en mycket svag start i jämförelse med mitt andra. Om nu detta beror på bladlössen, såpan eller något helt annat ska jag låta vara osagt då det är olika sorters träd.

Har hittills inte sett några löss, men hittat en larv inbäddad i ett blad som jag tog bort naturligtvis.
segelbåt
De gånger jag köpt plantor (tomat, chili och smultron) har jag fått bladlöss på köpet varenda gång så jag köper aldrig plantor längre utan gror allt själv.

Dock har jag blivit av med bladlöss genom att spreja plantorna ordentligt överallt 2 - 3 ggr veckan. Jag la tidningar runt stammen så det inte rann ner i jorden.

I värsta fall får du väl köpa ett gäng nyckelpigor.
Åsa, mälardalen zon 2
Max ca 0,3dl såpa/liter vatten + om växterna står soligt kan det vara bra spola växterna med vanligt vatten ett par timmar efter sprutningen så det inte ligger kvar som en fet hinna på bladen. Själv sprutar jag inte utomhus naturen gör ett bättre jobb än vi gör. Vill man hjälpa naturen på traven så plockar man lite av lössens fiender ex. nyckelpigor (vuxna + larver), blomflugelarver och placerar på växterna. Sprutar man såpa så tar man ju död på de nyttiga djuren med.

Löss på unga fruktträd bekämpas bäst med oljeemulsion innan bladen spruckit ut för att kväva lusägg som ofta sitter på grenar och stammar + genom att vattna trädet från knoppsprickning och framåt.
Gunilla T
Sluta bekämpa och låt naturen sköta balansen. Även om det bara är såpa så dödar man även lössens fiender. Finns ingen mat finns det inga medhjälpare i trädgården heller. Börjar man bekämpa så får man alltid hålla på eftersom det skapar en obalans. Naturen arbetar 24 timmar i dygnet vilket vi människor aldrig kan göra.

Det viktigaste man kan göra är att se till att växterna mår bra, välmående växter är inte försvarslösa mot angrepp men om växten försvagas, t.ex. av torka så blir de lättare offer för insektsangrepp.
Tomace83
CITAT (Gunilla T @ 01-06-2016, 08:13) *
Sluta bekämpa och låt naturen sköta balansen. Även om det bara är såpa så dödar man även lössens fiender. Finns ingen mat finns det inga medhjälpare i trädgården heller. Börjar man bekämpa så får man alltid hålla på eftersom det skapar en obalans. Naturen arbetar 24 timmar i dygnet vilket vi människor aldrig kan göra.

Det viktigaste man kan göra är att se till att växterna mår bra, välmående växter är inte försvarslösa mot angrepp men om växten försvagas, t.ex. av torka så blir de lättare offer för insektsangrepp.

Nu är det ju på en inglasad balkong jag odlar, så det kommer inte in några nyckelpigor tyvärr.
Men att skölja av bladet efteråt kan ju vara smart, har dock läst att såpan inte skulle skada bladen så därför har jag inte gjort det.
Mvh Tommy
Gunilla T
Okej, jag förstår. En inglasad balkong är en svårare miljö eftersom växterna inte har naturens biologiska mångfald till hjälp. Såpa bör man inte använda i solsken, då bränns bladen men har du endast två buskar kanske det är hanterbart att bara klämma ihjäl bladlössen.

Hoppas att Plantagen informerade dig om att blåbär är surjordsväxter och behöver en annan jord, t.ex. Rhododendronjord att växa i.
Åsa, mälardalen zon 2
Det blir förfärligt hett på en balkong även trots att man drar upp alla fönster så kan det vara svårt odla vissa växter ex. många av de vi har ute i trädgården tycker jag, men jag har en väldigt solig balkong. Det som funkar bäst hos mig är medelhavsväxter typ rosmarin de klarar heta somrar för det har de i de länder de växer i normalt sett. Växter som vantrivs visar det ofta genom att dra på sig ohyra efter ohyra.

Och du man kan vara så fräck att man går och plockar några nyckelpigor ex. i buskage i allmänna planteringar, trivs de inte kan de ju flyga därifrån.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon