Full version: Squaschplantor
Mjärden
Direktplanterade squashfrön för en vecka sedan och de har redan kommit upp tack vare det varma vädret.
Nästan hälften av påsens frö kom inte upp och jag undrar om det är försent att kompletteringså på de ställen där fröna ej grott.
Sen undrar jag när jag skall sätta över fiberduken - den ligger inte direkt på marken utan det blir som en kupol över plantorna tack vare att jag använder böjda kabelrör i plast fastsatta i stolpar. Är det bråttom med fiberduken eller kan jag vänta några dar och se om det utlovade regnet kommer på lördag.
Åsa, mälardalen zon 2
Nejdå det är inte för sent direktså. Fiberduken brukar man lägga på då man direktsår/planterar ut så har du ingen duk lägg på den. Fiberduken släpper igenom regn fast du kan ju vattna lite ändå innan du lägger på duken. Själv har jag inga bågar duken ska ju ändå bort hyfsat snabbt, plantorna växer ju snabbt och börjar blomma och då är det dags ta bort duken så den brukar inte vara på speciellt många veckor
Mjärden
Förra året hade jag duken på hela säsongen och öppnade vid sidorna i blomningstiden, så att bin och humlor kunde komma in för pollinering.
Idag har jag kompletteringssått, blev grön squash, då den gula var slut. Jag gjorde hål med en tjock pinne och vattnade i hålet samt vattnade även på fröna innan jag lade jord över, så med värme skall de gro ganska snabbt. Jag satte en sort från Nelson garden,Black beauty, få se om den har större grobarhet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon