Lavendela
22-04-2004, 08:32
Sedan mitt olivträd fick rotskott och min italienska vän som skulle beskära det bleknade av förskräckelse har jag börjat fundera på rotskott på andra träd också.
Jag dristade mig nyligen till att ta bort mitt ena fikonträds rotskott som blivit stora och granna men inte ger någon frukt. Hoppas jag gjorde rätt...
Är de alltid av ondo? Ska man alltid ta bort dem? Tar de kraft från resten av trädet? Är det något mer man behöver veta?
Blir glad för tips från er andra!
Tack och hälsningar!
Om fikonträd vet jag mycket litet - men om rotskott rent generellt lite mer. Vi ska vara glada att de finns!!! Annars hade våra skogar och till och med våra trädgårdar varit mycket tommare, fattigare och vem vet om det hade funnits tillräckligt med syre på jorden för någon av oss...
I trädgårdssammanhang brukar rotskottsbildande växter alltid varnas för, och det är sant att om man tänkt sig att plantera en buske eller ett träd och får femtiofem efter tio år så är det ju inte lyckat. Men om man har en tom trädgård och inte vill köpa och plantera så mycket så är ju rotskottsbildande växter alldeles utmärkta. Ungefär som marktäckare som man vill ska sprida sig. Eller som vitsippor, som delvuis försökar sig genom utlöpare från rötterna.
Vissa kultiverade och ympade växter som rosor skjuter ibland skott från basen som inte är av samma sort eller kanske blommar på samma sätt som den ympade. Då brukar man vilja ta bort dem (fast själv har jag rosor på ett klart oproffsigt sätt för jag gillar när det vilda blandar sig med det kultiverade).
Plommonträd kan ge en mängd rotskott som kan bli besvärliga. Men om man låter ett växa upp som stpår en bit från moderträdet kan man ympa kultiverade ätplommon på den och få ett alldeles eget, gratisträd. Likadant med päron, där grundstammen (roten) ofta förökar sig genom rotskott.
Så svaret blir: det beror på vad man vill med trädgården och omman vill ha fler exemplar av växten eller vill ha fler vildare individer än den kultiverade...