Full version: Spinn på gurka
Daggdroppe
Misstänker att jag fått spinn på mina gurkplantor. Är dem körda då? Har fått många gurkor så känns synd om det är kört. Finns det något som inte är giftigt att ta hjälp av? Läst att många provat t-sprit, såpa och vatten men jag vill ju verkligen inte spruta något sånt på något vi tänkt äta. Är gurkan ens ätbar?

segelbåt
Såpvatten... Du kan ju skölja gurkorna när du skördat dom.
Daggdroppe
CITAT (segelbåt @ 04-06-2016, 10:12) *
Såpvatten... Du kan ju skölja gurkorna när du skördat dom.

Jo det har jag givetvis tänkt göra men vad jag menar är att man vill ju inte ha T-sprit på något som man ska äta även om man sköljer det. Inte jag iaf. Och dom jag förstår det så är det det folk rekommenderar när de pratar om såpvatten?

Eller menar du såpa plus vatten utan T-sprit?

Är helt grön på att odla så sånt här tillhör inte mitt närmsta kunskapsområde direkt. 😄
segelbåt
CITAT (Daggdroppe @ 04-06-2016, 11:23) *
Jo det har jag givetvis tänkt göra men vad jag menar är att man vill ju inte ha T-sprit på något som man ska äta även om man sköljer det. Inte jag iaf. Och dom jag förstår det så är det det folk rekommenderar när de pratar om såpvatten?

Eller menar du såpa plus vatten utan T-sprit?

Är helt grön på att odla så sånt här tillhör inte mitt närmsta kunskapsområde direkt. 😄

Jag kör alltid utan t-sprit. 1 del såpa och 9 delar vatten.
Fuska inte med såpan bara och ta diskmedel istället som jag gjorde första gången... Det blev inte bra.

Och spraya inte när solen är på, då bränner du bladen.

Men kolla först så du verkligen har ohyra på plantan, annars är det ju bara dumt att såpvattna den.
Daggdroppe
CITAT (segelbåt @ 04-06-2016, 13:42) *
Jag kör alltid utan t-sprit. 1 del såpa och 9 delar vatten.
Fuska inte med såpan bara och ta diskmedel istället som jag gjorde första gången... Det blev inte bra.

Och spraya inte när solen är på, då bränner du bladen.

Men kolla först så du verkligen har ohyra på plantan, annars är det ju bara dumt att såpvattna den.

Ole jag ska nog prova det. Jag såg ohyra igår men har duschat dem med varmt vatten igår kväll och idag, sen har jag höjt luftfuktigheten genom att sätta plast runt dem. Duschat med varmt vatten sen igen. Kunde inte se ohyran i förmiddags så avvaktar väl lite nu och ser om jag kanske lyckats.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon