EmmaHj
Hej alla glada odlingsälskare!

Familjens sommarstuga ligger på en ö i Göteborgs norra skärgård. Här är det gott om klippor och ont om jorddjup, så jag odlar mina grönssaker i stora krukor (tomat, paprika, zuccini, etc) och ett par rejäla odlingslådor jag byggt själv för sallad, morot etc. Varje år när det är dags att gödsla och vända jorden hittar jag feta vita larver i olika storlekar runt kanterna på odlingslådan och i de krukor som inte använts, eller haft blommor i sig och inte fått bottenjorden bytt på ett år eller två.

Jag var övertygat om att det var ollonborre, vi har dem här (spetsig bakkropp och allt, så "ren" ollonborre) och har systematiskt tagit livet av alla larver jag hittat. Nu idag surfade jag runt för att se vad de underbart vackra grönskimrande "skarabeerna" vi har flygande omkring i vackert väder heter och har kommit fram till att vi har en hälsosam stam av gräsgrön gulbagge också. Deras larver är tydligen inte skadegörare alls och lever av förmultnande material och murket trä.

Bilderna på nätet anger att larverna är väldigt lika ollonborrens, och nu undrar jag om de vita larver jag avlivar längs den mjuknande träkanten på odlingslådorna egentligen är guldbaggar?? Stillbilder säger bara så mycket, finns det något enkelt sätt att se skillnad?

Larverna jag hittar är alla c-formade och varierar i storlek från lillfingernagel till 4-5 cm i utdraget skick, men eftersom ollonborrens larver lever i 3-4 år har jag inte tänkt så mycket på det. Alla tips mottages med tacksamhet!
Gossen Ruda
Svårt att säga, de är ganska lika vad jag kommer ihåg. Ollonborrelarverna skall vara mer rent vita medans guldbaggelarverna är lite brungula också. Dessa ser man mer i murket trä och myrstackar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon