Full version: Freddie Wadling?
Gossen Ruda
Får man vara stygg? I så fall undrar jag hur man märkte bortgången? Han har sett halvdöd ut i flera år. Jag måste erkänna att när han plötsligt tog ett steg ut i ljuset för ett antal år sen med en ny skiva eller något sådant undrade jag, vem är det? Jag har ju lyssnat på musik sen jag var liten men han har helt gått förbi mig. Jag är delvis en musikalisk allätare men tydligen har jag undvikit den smaken han representerar.
RibesRubusVitis
Svårt att inte gilla den här insjungningen:

https://www.youtube.com/watch?v=zu1YKUgzvAU

Kände inte heller till honom förrän jag skaffade Frälsningsarméns skiva ”En salig samling” (1999) där alla intäkter gick till Frälsis soppkök. Jag köpte flera ex och gav som julklappar.
Aqvakul
Oerhörd känsla, när det klaffade för honom...
*Stintan*
Totalt okänd för mig tills jag såg honom i nåt TV-program för ett par år sen.
Mjärden
ytterligare en i raden av okända kändisar, som dyker upp då och då. Men vid närmare eftertanke så tror jag att han medverkade i På spåret, men han gjorde inget större avtryck i mitt musiksinne.

Lyssnade på ovanstående "Blott en dag...., men jag tycker det var ganska slätstruket.

Så tyvärr hans bortgång lämnar mig ganska oberörd.

Då berördes jag mer av när en i bandet Jannez omkom i en motorcykelolycka och jag tror att de spelade in Guenerina https://youtu.be/qLliPCMgRaQ, men det kan vara en annan låt. Men denna är iaf väldigt fin i mitt tycke.
Anki på Öland
Aldrig hört talas om karln....
Huggorm
Han är väl ett typexempel på artist som uppskattas av journalister och musikskribenter, men inte av gemene man. Som AC/DC fast tvärtom.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag lyssnade tidigare också mycket på musik och då allt möjligt. Men honom hörde man aldrig tidigare först under dom senaste åren. Och för att säga som Gossen, då såg han redan halvdöd ut.

Och nu pratas det om en folkkär artist, jag tycker det är lite överdrivet.
malarmaster
jag visste vem han var men inte min typ av artist.
tror nog han var mer känd inom tullarna i Stockholm och en liten krets av journalister o andra musikanter.
folkkär är nog att ta i,de flesta har nog bara sett en glimt av honom i tv och möjligtvis hört i lokalradion.
första gången jag såg honom i tv var jag mest förvånad,en stillasittande figur med käpp som sjöng illa.
hans övriga utseende kommenterar jag inte men troligen har livet farit fram illa med honom.
troligtvis har han nog sina fans men inte så många... Ulf
Gita
Ja, jag är välbekant med honom och jag tycker mycket om hans sång och hans underbara musikalitet och Nej, Freddie Wadling var inte "folkkär" men oerhört uppskattad i musikerkretsar. Så här skrev Expressen 2005
http://www.expressen.se/noje/sanningen-bak...reddie-wadling/.
Om han hade levat ett par månader till så hade han sannolikt blivit just "folkkär" eftersom han skulle varit med i nästa "Så mycket bättre".
En annan lite udda sångare och musiker, med liknande problem med hälsa och droger nämligen nyligen avlidne Olle Ljungström blev ju just "folkkär" efter sin medverkan i programmet.

Lyssna på detta med Freddie Wadling och Sofia Karlsson. https://www.youtube.com/watch?v=7iV9_D3ef50.
Helt lysande!!
Eller lyssna på "I den stora sorgens famn" en duett men Helene Sjöholm. Så oerhört bra!
Gita
Mjärden
Vad gillade ni Guenerina, kan tillägga att Paul Paljett har gjort en version, men den tycker jag inte lyfter lika mycket.
Gossen Ruda
CITAT (Gita @ 05-06-2016, 13:33) *
Lyssna på detta med Freddie Wadling och Sofia Karlsson. https://www.youtube.com/watch?v=7iV9_D3ef50.
Helt lysande!!
Gita

Lysande? Gubben kunde ju inte sjunga. Jag har svårt för dylik pratsång så kanske därför jag har undvikit honom.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Det är väl klart att Gita måste säga precis tvärtemot vad andra säger. Hon är bara ut för att retas, jag väntade bara på hennes inlägg På något sätt blir det lite löjligt nu.....
*Stintan*
Herregud vilken snyfthistoria Expressen drog till med. Taskig uppväxt är det många som haft utan att falla ner i träsket.
Inget förvånar mig mindre än Gitas inlägg. Så förutsägbart. Det gör dock inte Freddie Wadling till någon sångare snarare pinsam gubbe.
Gunilla T
CITAT (Gita @ 05-06-2016, 13:33) *
Ja, jag är välbekant med honom och jag tycker mycket om hans sång och hans underbara musikalitet och Nej, Freddie Wadling var inte "folkkär" men oerhört uppskattad i musikerkretsar. Så här skrev Expressen 2005
http://www.expressen.se/noje/sanningen-bak...reddie-wadling/.
Om han hade levat ett par månader till så hade han sannolikt blivit just "folkkär" eftersom han skulle varit med i nästa "Så mycket bättre".
En annan lite udda sångare och musiker, med liknande problem med hälsa och droger nämligen nyligen avlidne Olle Ljungström blev ju just "folkkär" efter sin medverkan i programmet.

Helt lysande!!
Eller lyssna på "I den stora sorgens famn" en duett men Helene Sjöholm. Så oerhört bra!
Gita

Se där , nu håller jag faktiskt med dig. Han var väldigt speciell och mycket känslosam i sina tolkningar. Just den låten "Where wild seeds grow" tycker jag inte är hans bästa tolkning men det beror nog på att jag fortfarande minns Nick Caves och Kylie Minogues version som var sensationell när den kom.

Psalmer och visor där känslorna får flöda var nog hans främsta tolkningar, däremot klarade jag aldrig av att se honom uppträda, så märkt av ett plågsamt liv.
Gita
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-06-2016, 15:43) *
Det är väl klart att Gita måste säga precis tvärtemot vad andra säger. Hon är bara ut för att retas, jag väntade bara på hennes inlägg På något sätt blir det lite löjligt nu.....

Men snälla Elisabeth nu får du faktiskt ge dig. Varför stör det dig att jag råkar uppskatta Freddie Wadling och hans musikalitet. Något som jag knappast är ensam om att göra. Om någon är riktigt löjlig i detta fall så är det du, alla delar inte dina preferenser skall du veta. Men det innebär verkligen inte att de är löjliga.
Lyssnade du överhuvudtaget på min länk med Wadling och Sofia Karlsson?
Gita
Gita
CITAT (RibesRubusVitis @ 04-06-2016, 16:17) *
Svårt att inte gilla den här insjungningen:

https://www.youtube.com/watch?v=zu1YKUgzvAU

Kände inte heller till honom förrän jag skaffade Frälsningsarméns skiva ”En salig samling” (1999) där alla intäkter gick till Frälsis soppkök. Jag köpte flera ex och gav som julklappar.

Omöjligt att inte gilla skulle jag säga. Så naket och med sådan närvaro att det nästan gör ont
Gita

CITAT (Aqvakul @ 04-06-2016, 16:43) *
Oerhörd känsla, när det klaffade för honom...

Precis, helt lysande, när det klaffade. Tyvärr så klaffade väl livet inte alltid för honom.
Gita

CITAT (Gossen Ruda @ 05-06-2016, 14:46) *
Lysande? Gubben kunde ju inte sjunga. Jag har svårt för dylik pratsång så kanske därför jag har undvikit honom.

Då gillar du kanske inte av de stora ikonerna, Leonard Cohen, heller?
Gita
Gita
CITAT (*Stintan* @ 05-06-2016, 17:06) *
Herregud vilken snyfthistoria Expressen drog till med. Taskig uppväxt är det många som haft utan att falla ner i träsket.
Inget förvånar mig mindre än Gitas inlägg. Så förutsägbart. Det gör dock inte Freddie Wadling till någon sångare snarare pinsam gubbe.

Fast nu är jag knappast ensam om att uppskatta Wadlings musik och musikalitet.
Däremot är du faktiskt mer än pinsam i ditt sätt att uttrycka dig om en människa som ibland hade svårt att få livet att klaffa men ändå klarade av att ge så mycket till andra. Pinsam och jäkla elak! Skämmas borde du!

Sen förstår jag varför du blir så provocerad över min musiksmak att du överhuvudtaget kände dig tvingad att kommentera mitt inlägg.
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 05-06-2016, 17:46) *
Fast nu är jag knappast ensam om att uppskatta Wadlings musik och musikalitet.
Däremot är du faktiskt mer än pinsam i ditt sätt att uttrycka dig om en människa som ibland hade svårt att få livet att klaffa men ändå klarade av att ge så mycket till andra. Pinsam och jäkla elak! Skämmas borde du!

Sen förstår jag varför du blir så provocerad över min musiksmak att du överhuvudtaget kände dig tvingad att kommentera mitt inlägg.
Gita

Och jag är knappast ensam om att inte uppskatta Wadlings sångröst. Det är väl inte bara du som får tycka här eller svara på inlägg eller? Är det nån som ska skämmas så är det du som inte kan skriva ett inlägg utan påhopp.
segelbåt
CITAT (*Stintan* @ 05-06-2016, 18:00) *
Och jag är knappast ensam om att inte uppskatta Wadlings sångröst. Det är väl inte bara du som får tycka här eller svara på inlägg eller? Är det nån som ska skämmas så är det du som inte kan skriva ett inlägg utan påhopp.

Hade Gita tyckt illa om Wadling så hade du älskat honom... Du är som en trotsig 5-åring. Fruktansvärt pinsamt.

Har du verkligen inget bättre för dig än att svara i varenda tråd på forumet..? Du har en stor del i att forumet är så folktomt och trist som det numera är. Förstår du inte det själv???

Bittrare surkärring får man leta länge efter...
Gita
CITAT (segelbåt @ 05-06-2016, 18:08) *
Hade Gita tyckt illa om Wadling så hade du älskat honom... Du är som en trotsig 5-åring. Fruktansvärt pinsamt.

Har du verkligen inget bättre för dig än att svara i varenda tråd på forumet..? Du har en stor del i att forumet är så folktomt och trist som det numera är. Förstår du inte det själv???

Kunde inte sagt det bättre.
Gita
*Stintan*
CITAT (segelbåt @ 05-06-2016, 18:08) *

Du kan inte ha mer fel i något av det du påstår. Att det skulle bero på mig att folket tröttnat på Odla är bara är bara löjligt. Konstigt bara att någon som varit medlem så kort tid tror sig veta så mycket om andra. Har man inget vettigt att komma med så kan man ju alltid köra lite personliga påhopp verkar vara din paroll.

CITAT (Gita @ 05-06-2016, 18:12) *
Kunde inte sagt det bättre.
Gita

Vem är förvånad.
malarmaster

varför är Gitas inlägg förutsägbart? att hon tycks uppskatta Wadling delar hon ju med fler.
Hon t.om ger exempel att lyssna på för den skeptiske.
jag är inte heller någon fan av Wadling men jag hugger inte på hans fans fördenskull,smaken är ju olika.
ligger mycket i segelbåts inlägg,skriver gita en sak måste du bara vara motvalls.
varför kan du aldrig vara saklig? Ulf

Bengalow
CITAT (Gita @ 05-06-2016, 17:31) *
Då gillar du kanske inte av de stora ikonerna, Leonard Cohen, heller?
Gita

Jag lyssnade på P3 en gång för länge sedan - ett önskeprogram. Någon ville höra en speciell låt av Leonard Cohen, men man lade på och spelade baksidan av hans skiva. Programledaren ursäktade sig, och berättade om misstaget, samt kommenterade "- Nåja, vem hör skillnad på hans sånger?". Ikon? En bild man tillbeder...
Wadling var ingen sångare för vanligt folk, han var mycket speciell. Jag kommer ihåg när man plockade upp Gunnar "Siljabloo" från gatan, och lät honom spela i TV. Det blev också ett öde. Hur många tusen andra finns inte där ute, som är minst lika bra, men aldrig får chansen?
*Stintan*
CITAT (malarmaster @ 05-06-2016, 18:59) *
varför är Gitas inlägg förutsägbart? att hon tycks uppskatta Wadling delar hon ju med fler.
Hon t.om ger exempel att lyssna på för den skeptiske.
jag är inte heller någon fan av Wadling men jag hugger inte på hans fans fördenskull,smaken är ju olika.
ligger mycket i segelbåts inlägg,skriver gita en sak måste du bara vara motvalls.
varför kan du aldrig vara saklig? Ulf

Hon är förutsägbar eftersom hon inte kan låta bli att kommentera precis allt jag skriver trots att jag bett henne låta bli eftersom hon alltid kör med påhopp. Spelar ingen roll vem jag svarar så måste hon kommentera. Det har inte lönat sig för mig att låta bli att svara henne, jag har försökt, hon hoppar på mig ändå. Kan hon ge fan i mig så avstår jag mer än gärna att kommentera henne. Skyll inte bara på mig men du törs kanske inte säga något åt din vapendragare.
Gossen Ruda
Skillnaden är att Cohen kan sjunga.
Gita

Skäms du inte när du läser texten ovan Stintan?
Ditt uttalande om en för många stor musiker och en människa somt trots stora personliga svårigheter givit väldigt mycket till väldigt många som en pinsam gubbe är verkligen under all kritik.

F.ö. Ingen har bett dig gilla hans musik och ingen har heller bett dig uttalad dig om min musiksmak. Jag hade överhuvudtaget inte nämnt eller riktat mig till dig i denna tråd före ditt otäcka inlägg ovan.
Gita

CITAT (Gossen Ruda @ 05-06-2016, 20:04) *
Skillnaden är att Cohen kan sjunga.

Vet, inte det. Som sångare håller de i mina ögon samma klass. Jag tycker väldigt mycket om båda. Skillnaden är väl alla dessa fantastiska texter Cohen står för och att han ser bra ut. Likheten är väl det avskalade, närvaron och innerligheten i deras framföranden.
Gita
Gita
CITAT (*Stintan* @ 05-06-2016, 19:23) *
Hon är förutsägbar eftersom hon inte kan låta bli att kommentera precis allt jag skriver trots att jag bett henne låta bli eftersom hon alltid kör med påhopp. Spelar ingen roll vem jag svarar så måste hon kommentera. Det har inte lönat sig för mig att låta bli att svara henne, jag har försökt, hon hoppar på mig ändå. Kan hon ge fan i mig så avstår jag mer än gärna att kommentera henne. Skyll inte bara på mig men du törs kanske inte säga något åt din vapendragare.

Hur du kan tolka vad jag tycker om en musiker som ett påhopp på dig, det kan jag inte förstå. Har varken nämnt eller hänvisat till dig i mitt inlägg. Det var du som bemötte mig på ditt vanliga dumdryga sätt.
Att du tycker jag är förutsägbar i negativ mening för att jag tycker om Freddie Wadlings musik tycker jag är något som du borde behållit för dig själv.

Och ditt rapande om honom som "bara vara en pinsam gubbe" är bara äckligt och pinsamt. Han har just avlidit och för väldigt många betydde han något, så lite respekt kan man kräva tycker jag
Gita
malarmaster
CITAT (*Stintan* @ 05-06-2016, 19:23) *

Då jag läser tråden så är gitas första inlägg helt neutralt i förhållande till dig.
det är faktiskt du,stintan som delar ut första käftsmällen. Och det var det inlägget jag undrade över...
sedan går givetvis gita till motangrepp o så är ni två i gång igen.
totalt meningslöst tjatter. Varför ger bägge inte fan i att kommentera varandras inlägg?
klarar man inte av att göra ett sakligt inlägg bör man ju avstå från att skriva.
jag är inte gitas vapendragare,hon verkar ha skinn på näsan själv så det räcker.
det jag tröttnat på är att i precis varenda tråd så dyker bråk upp mellan stintan o gita o dödar totalt övrig diskussion.
kan ni inte bara komma överens om att ignorera varandra? SNÄLLA?

för övrigt är musiksmak något som inte går att diskutera,det är högst individuellt. dessutom diskuterar ni en nyligen avliden ytterst respektlöst. Det finns inget rätt o fel när det gäller musik,däremot när det gäller att visa respekt. Ulf
Huggorm
Det är skönt att inte vara moderator längre och försöka styra upp sånt här och döma rättvist rolleyes.gif När ungar träter kan man åtminstone glädjas åt att de kommer växa upp en dag
Gita
CITAT (malarmaster @ 05-06-2016, 21:41) *
Då jag läser tråden så är gitas första inlägg helt neutralt i förhållande till dig.
det är faktiskt du,stintan som delar ut första käftsmällen. Och det var det inlägget jag undrade över...
sedan går givetvis gita till motangrepp o så är ni två i gång igen.
totalt meningslöst tjatter. Varför ger bägge inte fan i att kommentera varandras inlägg?
klarar man inte av att göra ett sakligt inlägg bör man ju avstå från att skriva.
jag är inte gitas vapendragare,hon verkar ha skinn på näsan själv så det räcker.
det jag tröttnat på är att i precis varenda tråd så dyker bråk upp mellan stintan o gita o dödar totalt övrig diskussion.
kan ni inte bara komma överens om att ignorera varandra? SNÄLLA?

för övrigt är musiksmak något som inte går att diskutera,det är högst individuellt. dessutom diskuterar ni en nyligen avliden ytterst respektlöst. Det finns inget rätt o fel när det gäller musik,däremot när det gäller att visa respekt. Ulf

Hör nu Stintan, jag kommenterar nästan aldrig (om de inte är alltför galna) dina inlägg, så kanske du kunde ta dig samman och strunta i vad jag tycker om ditt och datt.
Tror inte övriga i forumet är särskilt intresserade vad du tycker om mig, men tänker du fortsätta med dina fåniga nålstick så fort jag tycker det ena eller andra så sticker jag så klart tillbaks.
Gita
P.s Och när det gäller denna tråd och Wadling så är det din totala respektlöshet som upprör mig och andra. D.s
malarmaster
CITAT (Huggorm @ 05-06-2016, 21:51) *
Det är skönt att inte vara moderator längre och försöka styra upp sånt här och döma rättvist rolleyes.gif När ungar träter kan man åtminstone glädjas åt att de kommer växa upp en dag

det är inte svårt att vara rättvis,det gäller bara att forumet har klara regler. personangrepp skall resultera i en varning och flera i en avstängning. då slipper man liknande tjafs. har själv blivit varnad en gång på ett annat forum o man lär sig då att inte blanda in person i debatten.
Men utan moderator går det ju faktiskt att skriva vad man vill o vara hur elak som helst. det har vi sett åtskilliga exempel på sista åren.Tyvärr lär det fortsätta tills ägaren lägger igen skiten. ett forum som inte genererar reklaminkomster blir en black runt foten o läggs ner.
Huggorm
CITAT (malarmaster @ 05-06-2016, 22:03) *
det är inte svårt att vara rättvis,det gäller bara att forumet har klara regler. personangrepp skall resultera i en varning och flera i en avstängning. då slipper man liknande tjafs. har själv blivit varnad en gång på ett annat forum o man lär sig då att inte blanda in person i debatten.
Men utan moderator går det ju faktiskt att skriva vad man vill o vara hur elak som helst. det har vi sett åtskilliga exempel på sista åren.Tyvärr lär det fortsätta tills ägaren lägger igen skiten. ett forum som inte genererar reklaminkomster blir en black runt foten o läggs ner.
Allt tyder på att stampen strax går i konkurs, sedan får vi se om någon annan tar över eller vad som händer
Gita

Ähhh........... det är bara att låta surkärringen hållas.... jag bryr mig inte, jag drar och fiskar.
ha det bra!
Gita

CITAT (Huggorm @ 05-06-2016, 22:06) *
Allt tyder på att stampen strax går i konkurs, sedan får vi se om någon annan tar över eller vad som händer

Jag tror att Stampen har sålt "Odla" till Bonniers som ger ut "Allt om trädgård"
Obs! tror! Jag kan ha fel
Gita
malarmaster
odla ägs av bonniers sedan 2015. ingår i deras nätverksamhet där de dessutom redan har ett annat trädgårdsforum. så det lär bli spännande o se om de tänker utveckla eller avveckla odlas forum.
det hänger ju på reklamintäkterna...
men hittills har ju inget hänt avseende detta forum så man kan nog ana beslutet. Ulf
Tapio

Halaj!

Om två 5-åringar hade betett sig på detta sätt på ett dagis hade åtgärder vidtagits för länge sen, av fröknarna. Barnpsykologer hade kallats in för att utröna om de behöver få en bokstavsdiagnos och i så fall vilken. Kuratorer hade kallats in för att kartlägga kombattanternas hela sociala situation. Antagligen hade det slutat med att båda hamnat på fosterhem.

//T
Gossen Ruda
Det är ett vågspel att starta trådar på Småprat.
Mjärden
CITAT (Tapio @ 06-06-2016, 20:03) *
Halaj!

Om två 5-åringar hade betett sig på detta sätt på ett dagis hade åtgärder vidtagits för länge sen, av fröknarna. Barnpsykologer hade kallats in för att utröna om de behöver få en bokstavsdiagnos och i så fall vilken. Kuratorer hade kallats in för att kartlägga kombattanternas hela sociala situation. Antagligen hade det slutat med att båda hamnat på fosterhem.

//T

Nu tror jag du är ute och seglar lite, de som fått bokstavsdiagnos beter sig inte som ovannämnda damer och herrar. Beteende som uppvisas är inåtvändhet eller svårt att kontrollera humöret, där de kan ge sig på andra ungar eller slå sönder inredningen i skolan, där de går. (har jobbat på en skola, där vi var grannar till en avdelning för bokstavsbarn) Alla barn var dock inte så besvärliga, en del hade mycket lindriga störningar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon