Det skall inte handla om polisen utan ett annat blåljus. Läste i vår tidnings helgbilaga om hur vår sömn störs av blåljuset från datorer, mobiltelefoner, läsplattor. Forskaren var övertygad om att senaste tiden ökade sömnproblem bland folk hänger samman med det frekventa användandet av skärmapparater. Hans rekommendation var att stänga av all sådan utrustning ung två timmar före sitt normala sänggående och i stället syssla med andra aktiviteter eller inget speciellt alls.
För min egen del innebär det att jag borde stänga av vid 23-tiden på kvällen, då jag normalt lägger mig vid 1-tiden och stiger upp vid 8-tiden.
När jag jobbade låg jag på minus vid veckans slut och brukade sova ut på lördagsmorgonen ung +2 tim sömn.
Men enl sömnforskaren borde man stiga upp som vanligt även på helgerna och i stället ta en eftermiddagslur.
Att stänga ner sin skärmutrustning ett par timmar före sänggåendet tycker jag känns OK, men att inte få sova ut på lördagsmorgonen är lite för mycket begärt, den sköna känslan vill jag inte byta bort.
Sen kan det ju hända att man är uppe sent lördagskvällen och då blir det automatiskt att man sover lite längre på morgonen - sömnrytmen kan ju inte få styra allt !