HenricO
05-06-2016, 11:57
Jag har en Ginkgo Biloba som inte verkar må så bra.
Bladen har sedan i vintras börjat vissna och lossna (se bild). Det går väldigt långsamt och gradvis, därav min oro för döende planta.
Den har tidigare stått i sydvästläge med eftermiddagssol, men flyttades till ett fönster i sydostläge med sol från morgon till kväll för ca 2 månader sedan.
Min fundering är således om ginkgon håller på att dö eller om den inte hänger med i årstiderna. Någon som vet? Tacksam för all hjälp jag kan få!
Huggorm
05-06-2016, 12:04
När fick den sina löv? Den behöver ju sina årstider och kan inte behålla löven hur länge som helst. Andra faktorer kan vara att solen värmer upp krukan för mycket, rötterna tål inte mer än en viss temperatur. För den har väl inte varit ute i solen? Om den är van vid ljus filtrerat genom glas får den en chock om den kommer ut i solen och får uppleva ultraviolett ljus för första gången
Gunilla T
05-06-2016, 16:02
Min Ginkgo biloba har nyss bladat ut sina löv men den är planterad ute i trädgården. Jag vet inte om jag förstår rätt men har den behållit sina löv, eller barr heter det faktiskt, under hela vintern inomhus? Då har den nog kommit ut fas med tiden och inte haft sin vintervila.
Trädet ser onekligen döende ut.
Åsa, mälardalen zon 2
05-06-2016, 18:52
Jag skulle ställa ut den i skuggigt läge utomhus, gingko trivs inte inne nån längre tid och den ser ut att må rätt dåligt, ibland kan man rädda döende plantor genom att ställa ut dem i en miljö som de är mer anpassade för.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.