min supergamla benjaminfikus har fått leva fritt och enkelt genom alla år, den är mig mycket kär då den har överlevt både flera fruar, barn, städer och flyttar. Vi har en relation.
Den har fått leva i en 20l kruka med jordbyte cirka var 3-5 år. Några gånger har den blivit helt nerklippt men den tar sig varje gång, fast eftersom ingen efter nerklippning har hållt efter så ser den ju ganska risig ut snart igen.
Nu har jag bestämt mig att den skall få bli ett bonsaiträd. Jag tillbringade hela helgen med att läsa in mig på bonsai och inser att jag är en tio-femton år efter för just detta trädet men det borde finnas hopp. Ytrötterna är väldigt vackra och med lite virning och beskärning finns det fint hopp om stammarna också, det som jag undrar över är dock rotklumpen.
Här kommer frågan:
Rötterna, särskilt de yttersta, är extremt grova, mycket mycket grövre än stammarna, mellan de yttre rötterna är en megarotklump. Jag sågade sonika av rotklumpen horisontellt och satte ner allt i ny gjord. Så småningom vill jag inte ha den stora rotklumpen i mitten, utan där skall vara rottrådar och stabiliteten kommer från de grova ytterrötterna. Skall jag borra ur dom eller hur gör man?
De kan låta som om jag vet exakt vad jag vill göra, men det är inte sant - allt jag gjort är efter kunskap jag inhämtat på nätet, ingen som helst empirisk forskning här.

Jag har tagit två bilder som jag skall försöka lägga upp.
[attachment=85272:IMG_2528__1_.jpg]
[attachment=85273:IMG_2529__1_.jpg]