Mian
Visserligen ville jag ha många Heliotroper, men över hundra stycken? Suck, att man aldrig lär sig att frön faktiskt gror. Det ser så omöjligt ut att de små svarta kornen skall bli växter så jag gör lika varje år. Häller ner hela fröpåsen. Våra gå-bort presenter är ordnade för en lång tid framöver smile.gif

Måste varje liten planta ha en egen kruka nu? Eller kan man sätta dem fyra och fyra i en normalstor kruka?
Fenja
Plantorna blir större och kraftigare om du skolar om dem en och en.
Mvh
Fenja
Mian
Ok, då får det bli en och en. Vore ju skrutt om alla 100 skulle bli veka och rangliga smile.gif
andersen
Att lära sig att ej andvända hela påsen är mycket mycket svårt, jag brukar säja till mej själv att en planta pumpa är lagom men när jag sår så brukar det bli ä jag tar ett par till om fall att det inte kommer upp, vad händer då jo då står man där med 4-5st pumpa plantor som man inte vill kasera så dom kommer ut på grönsakslandet ändå och där växer dom så det knakar och det blir hur många pumpor som helst, vänner och bekanta börjar att skruva på sig nja det är gott men.
Sollan
VA...ska man inte så hela påsen?? Tanken har inte ens slagit mig att man inte kunde göra så... huh.gif Kanske därför som jag börjar fundera på att slänga ut möblerna för att få plats med alla växter.
/sollan
Tesa
..det är bra att bli snååååål.....sparar alltid några fröer av varje sort om det går...det kan ju hända nåt(dvs jag glömmer att vattna rolleyes.gif eller nåt) eller så kanske det inte går att få tag på just den sorten ett annat år....
Och de flesta frön funkar även om dom är flera år gamla....ett sätt att utöka sitt sortiment utan att det blir dyrare.... Jättebra, tycker jag.... smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Mian @ 22-04-2004, 10:31)
Visserligen ville jag ha många Heliotroper, men över hundra stycken? Suck, att man aldrig lär sig att frön faktiskt gror. Det ser så omöjligt ut att de små svarta kornen skall bli växter så jag gör lika varje år. Häller ner hela fröpåsen. Våra gå-bort presenter är ordnade för en lång tid framöver smile.gif

Måste varje liten planta ha en egen kruka nu? Eller kan man sätta dem fyra och fyra i en normalstor kruka?

Hm.. Du måste ha haft bra fröer, Heliotrop är ju känd för att fröna kan ha dålig grobarhet så där brukar man ju rekommendera att så fler frön än vad man behöver plantor (ibland har Heliotrop endast 30% grobarhet).
Mian
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,23-04-2004, 17:31)
Hm.. Du måste ha haft bra fröer, Heliotrop är ju känd för att fröna kan ha dålig grobarhet så där brukar man ju rekommendera att så fler frön än vad man behöver plantor (ibland har Heliotrop endast 30% grobarhet).

Ja, och ändå så torkade en hel del stackare när vi åkte till fjällen en vecka och jag hade glömt locket av på den sålådan sad.gif Det känns nästan som att faktiskt alla frön grodde trots att det stod 30% på påsen. Eller så var det inte Heliotrop frön i påsen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon